fredag 15 mars 2013

En klassisk mopedmyt

Många av oss som kör motorcykel idag har börjat vår hojåkarbana som mopedister. Som 15 åring var man dessutom mer mottaglig för moderna folksägner eller "urban legends" som det kallas idag. Dessa historier mottogs som absoluta sanningar av oss finniga tonåringar som hängde vid korvkiosken eller bensinmacken. Först var det ju det det där med trimmning. Alla trimmade mopeder gick mycket snabbare i teorin än vad de antagligen gjorde i verkligheten. Det berättades om Zündappar som lätt gjorde 120 och Crescent compacter som med 5 och 1/2 trim gjorde 90.Dessa hastigheter var förmodligen rejält överdrivna. Själv hade jag en Suzuki K50 men trimmade aldrig mer än att jag drevade den och satte på en expansions ljuddämpare den gjorde kanske 50 i nerförsbacke och med hemlängtan .
BMW R75 i snutdräkt

Nu va de ju inte min gamla moped jag skulle skriva om utan om en berättelse som man hört i flera versioner och från olika håll. Den uppfyller alla kriterier för att vara en modern folksägen. Personen det handlar om är aldrig namngiven utan det är typ "en kompis till min kusin" eller liknande som varit med om historien. Det finns med andra ord bara tredjehandsinformation. Historien som du antagligen kommer att känna igen Handlar om en trimmad moped och en polis MC. Den icke namngivna mopedisten är på väg på sin hårt trimmade moped. En MC-polis på en BMW uppmärksammar att att mopeden går olovligt fort och tar upp jakten. Mopeden svänger av från gatan upp på en cykelväg och MC polisen hänger på. För att hindra biltrafik på cykelbanan står det ett antal betongsuggor uppställda. Mopeden tar sig smidigt emellan men polis BMW:n får tvärstopp eftersom polishojen var för bred så han slog sönder båda cylindrarna på boxermotorn. Mopedisten klarade sig undan med blotta förskräckelsen. Ett par månader sedan så upprepas samma sak. Den trimmade mopeden kommer körande på samma gata som gången innan. Samma MC polis står och lurpassar på samma ställe och tar ånyo upp jakten. Mopedisten vet ju hur han skall göra så han känner sig safe. Precis som förra gången åker han upp på cykelbana, passerar betongsuggorna på samma ställe som gången innan. Denna gången gör inte MC polisen om samma misstag. När han närmar sig betongsuggorna drar han helt sonika upp "Bumsen" på bakhjulet och passerar suggorna utan att slå i cylindrarna. En stund senare får han stopp på mopedisten som erhåller dryga böter och blir av med lämplighetsintyget.
Försäkringsbeskedet granskas och böteslappen skrivs ut.

Så kunde det gå till på 70 talet och det är en helt sann historia. Det vet jag för det var en kompis till en som en klasskamrat till mig kände, som kände han som kände den som körde mopeden. ;-)

Gillar du min blogg och vill ha uppdateringarna direkt i nyhetsflödet på din facebooksida så gå in på bloggens facebooksida I Huvudet på Hojåkaren och tryck på "GILLA" knappen.

Ha en trevlig fredag.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Den känner man igen från 60:talet men den har fått en extra tvist med bakhjulet det fanns inte med då!

    SvaraRadera