måndag 11 mars 2013

Ska det vara vita däcksidor i vår?

Många gillar att ha vita däcksidor på sina customhojar. För min fru är det ett måste och hon verkar inte vara övertalningsbar till att köra på svarta däck. I hennes ögon har vita däcksidor blivit synonymt med hennes HD softtail springer. Det är snyggt säger hon och visst håller jag med. Snyggt är det absolut men det är  definitivt opraktiskt. Sedan misstänker jag att det är lättare att tycka att man skall ha vita däcksidor om man är den i familjen som inte brukar tvätta motorcyklar.

Men den borde hon väl tvätta själv kanske du tycker ur något slags jämställdhets eller genus perspektiv. Så skulle man kunna tycka men vi har en ganska bra fördelning av olika sysslor i vårt hem och i denna fördelning så faller det oftast på min lott att tvätta våra motorcyklar. Åter till däcksidorna. Någon använder fälgrengöring, nästa kör med avfettning, någon kör med bilshampo och grön scotch svamp. Castrol tillverkar ett specialrengöringsmedel på silikonbas för rengöring av däcksidor. Jag har testat alla metoderna med olika resultat. Det som fungerar sämst är avfettningsmedel. Det får gummit att torka så den fina vita däcksidan kan börjar krackelera.

Det jag tycker funkar bäst är Svinto tvålull. Bara att ta en rejäl bit, doppa i vatten och börja gnugga. Smutsen lossnar lätt och vitheten kommer tillbaka. Sedan är det bara att skölja med vatten. Har man en lyft så underlättar det jobbet enormt då kan man nämligen snurra på hjulen.

En lyft kan man köpa för en tusenlapp och det finns på Biltema, Jula, Verktygsboden. Skaffa också en mekanikerpall så blir arbetsställningen bra också. Nu är det bara att gå ut i garaget och börja gnugga så däcksidorna blir vita och fina till premiären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar