söndag 10 mars 2013

Hösten kom tidigt i år

Man kände att våren var på gång. Det hade varit några dagar som verkligen inbjudit till hojåkning. 10+ grader och sol från klarblå himmel. Jag for till och med iväg och köpte en ny sekatör för att kunna klippa mina äppelträd. Ny sekatör blev det men jag kände att det var för kallt så lusten kom av sig. Intentionen fanns där och det kanske skall tolkas som ett vårtecken trots allt.

När jag vid lördagsfrukosten öppnade morgontidningen höll jag på att sätta kaffet i halsen. På vädersidorna basunerades ut. Byt ut trädgårdspyssel mot skidor och pulkor. Nästa vecka kommer enligt SMHI att hålla sig under nollstrecket i hela landet. I mitten av veckan har SMHI dessutom lovat snö i Skåne. Jag har egentligen inget emot snö. Jag gillar vintersemester och skidåkning. Detta till trots så känner jag att det är nog med vintervädret nu.

Statistiskt sett kommer våren till Skåne den 22;a februari. Med klar tydlighet kan vi konstatera att så är det inte år 2013.Istället lovar SMHI det som en av mina facebookvänner refererar till som lappmögel. Jag vill inte ha mer snö nu. Jag vill ha torra fina nysopade vägar med lagade tjälskador. Tjälskador benämnde en annan av mina kompisar som potthål.

Vet du varför det kallas potthål frågade han mig? Nä svarade jag och undrade varför? Det kallas potthål bara för att vägverket skiter i dom sade kamraten. Vi hoppas inför denna våren att vägarbetarna får bodar med toalett så att dom istället kan laga groparna i marken. Hålor i marken är inget vi hojåkare uppskattar.

Potthål

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar