fredag 12 september 2014

På söndag är det den viktigaste dagen på länge

Jag talar givetvis som valet. Att det är valår i år har väl knappast undgått någon. Det är nu du skall uppfylla dina demokratiska skyldigheter och visa åt vilket håll man skall segla skutan Sverige.

Jag är helt övertygad om att landets motorcyklister är kloka tänkande människor. Medborgare som är intresserade av att kunna leva i ett gott samhälle. Ett samhälle där det finns tid pengar och möjlighet att få idka vår hobby och vårt intresse. Vi är en ganska stor grupp, närmre 300 000 motorcyklister som är röstberättigade. 300 000 röster kan göra stor skillnad. Ja men det spelar väl ingen roll kanske du tänker, det gör det visst säger jag. Ju fler medborgare som går och röstar ju större sannolikhet att vi får en representation i riksdagen som faktiskt har möjlighet att föra folkets talan och gå väljarna till mötes.

Som jag skrev i ingressen så tycker jag att det är en skyldighet att gå och rösta när du bor och verkar i en demokrati. När du uppfyllt dina skyldigheter kan du också ta dig rätten att kritisera dina meningsmotståndare. Såhär i valspurten kan det vara svårt att värja sig mot all propaganda och alla floskler som likt grodor hoppar ur munnen på landets ledande politiker. Kanske är det så att vi måste bortse från vad de lovar och istället rösta ideologiskt eller till rösta på de som man tror är bäst på att slussa skutan Sverige genom internationell ekonomi och konjunkturer. Detta är något som kräver en stabil demokratisk grund att stå på och den grunder skapar vi genom att gå och rösta.

Precis som när du sätter dig på motorcykeln, tänk efter före. Fundera över vilket samhälle du vill ha och lägg din röst på de du tror är mest lämpade att att göra det. Tro bara inte att förändringarna skall komma med en gång. Politik är ett långsiktigt arbete och ett samhälle är inget man förändrar över en natt. Det finns inga snabba universallösningar som några av våra folkvalda tycks tro. Vi kan inte lösa landets ekonomi och rädda välfärden genom att spela ut de svaga grupperna mot varandra. Kriminella mot åldringar, skolbarn mot flyktingar osv. I mina ögon skapar det bara motsättningar, misstänksamhet och utanförskap, istället för att tillföra samhället något gott.

Skall vi kunna fortsätta att njuta av motorcykelåkning är det viktigt att vi har en regering som ger oss den möjligheten, en regering vars trafikpolitik även gynnar landets motorcyklister, en regering som ger oss möjlighet till bra vård om vi på något sätt skulle råka illa ut. Gör din röst hörd på söndag, var med och visa att landets motorcyklister är ansvarstagande medborgare som uppfyller sina medborgerliga skyldigheter. Gör vi det kan vi också ta oss friheten att kritisera de politiker som har en annan uppfattning än den du eller jag har. Jag bryr mig inte om vem du tänker rösta på det viktigaste är att du går och röstar.

Det är inte säkert att jag håller med dig och röstar som du. Däremot kommer jag alltid att försvara din rätt att tycka som du vill, det är en demokratisk rättighet. Gå och rösta så kommer vi att få den regering vi förtjänar. Förresten, passa på att ta motorcykeln till vallokalen så visar du att du som motorcyklist är en ansvarstagande medborgare som uppfyller dina skyldigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar