tisdag 9 september 2014

Avundsjuk men ändå ganska nöjd

Under den gångna helgen hade vi ett alldeles underbart hojväder i min del av landet. I Skånes sydvästra hörn steg termometer upp över 20-strecket. Ändå blev det inte åkte en enda meter vilket kan kännas lite nesligt.

Redan när jag satte mig på altanen för att äta frukost i lördags morse hörde motorcyklar både nära och på avstånd. Det var radfyror, V-Twinar och stånkor i en aldrig sinande ström.

Det märktes att många var åksugna efter förra helgens ösregn. Efter frukost akompanjerat av melodikrysset tog jag en titt på Facebook. Det började dyka upp incheckningar från diverse fik och andra hojvänliga anläggningar.

Med en suck konstaterade jag att det var ett dåligt val jag hade gjort denna dag, fast inget ont som inte har något gott med sig brukar man ju säga. När sista kaffeslurken var urdrucken satte jag mig i Volvon och körde bort till kamrat Arne för att låna hans släpvagn.

Jag och hustrun hade nämligen bestämt att vi skulle göra en rejäl röjning i källaren. Vi hade konstaterat att även om vi klarade os ifrån förra helgens översvämningar så är det kanske inte säkert vi gör det nästa gång. Det är helt otroligt vad det är lätt att samla på sig "bra att ha saker" genomgång av två lagerhyllor och de saker vi hade ställt undan i pannrummet resulterade i ett fyllt gallersläp. Efter att vi varit och tömt det på återvinningscentralen for vi till IKEA och handlade en lagerhylla i tre sektioner samt en större mängd plastbackar.

På söndagen fortsatte vi i garaget vilket resulterade i fem fulla 125 liters säckar med ratade "bra att ha saker" och diverse annat skräp. Ytterligare ett rum i källaren rensades så vi lyckades att fylla ett släp även på söndagen. Det trevligaste med denna sortens utrensning och gallring är att det dyker upp verktyg och andra saker man glömt bort att man hade. Efter turen till tippen monterades nya lagerhyllan ihop och ställdes in i pannrummet.

Som i ett trollslag blev allt betydligt mer överskådligt plötsligt var det lite ordning på målarpenslar, färgpytsar, murslevar, sticksågar, slipmaskiner, vvs prylar mm. Äntligen lite överblickbart. Det var inte svårt att somna i söndags kväll, det gjorde man ovaggad som man brukar säga. När väckarklockan ringde i går morse kändes det inte lika lätt. Visst sjutton hade det varit trevligt ifall vi kommit ut och kört hoj, det hade varit en lisa för själen men jag är ändå nöjd med att det blev som det blev särskilt när jag tittar in i garaget eller i pannrummet. Tyvärr består inte livet av hojåkning allenast.

1 kommentar: