torsdag 23 oktober 2014

Åka på bana kan det vara något?

I förrgår var kamrat Ronny och hälsade på. Ronny är med i SMC:s styrelse och är vad man skulle kunna kalla en entusiast när det gäller bankörning. Givet vis blev det massa hojsnack och vi kom även att prata en del om bankörning.

En sak var vi rörande överens om. Att köra på bana är något helt annat än att åka landsväg. Den som aldrig testat har ofta uppfattningen att det är fullgas, adrenalinrus och hjärtat i halsgropen som gäller.
Så behöver det inte alls vara även om åkningen skiljer sig en hel del jämfört med att köra ute i trafiken. Kanske inte så att snitthastigheten nödvändigtvis behöver bli högre. Som glad amatör kan man inte jämföra sig med de förare som åker MotoGP de befinner sig på en helt annan nivå.

Förmodligen är det så att man inte hade haft en chans mot till exempel Valentino Rossi om han hade fått köra en 125:a medan man själv åkte på en R1:a. Vad det handlar om som amatör på banan är att lära sig att hantera sin motorcykel. Ge rätt gaspådrag. Placera sig rätt, bromsa i rätt ögonblick. placera blicken på rätt ställe och ha rätt växel i när det är dags att vrida på gasrullen. Samtidigt gäller det att behålla lugnet och inte göra något förhastat. När allt stämmer och man gör rätt går hojåkningen också lätt. Detta är absolut inget man kan utan att ha tränat och fått rätt instruktioner. Det gäller att öva och att nöta in varje moment.

När allt stämmer går det lätt och man får flyt i sin åkning. Gör man rätt skall man inte behöva brottas med hojen. Detta kräver dock träning och åter träning. Som glad amatör kommer man aldrig upp i de svindlande hastigheter som MotoGP förarna håller. Om man nu är sugen att testa? DÅ föreslår jag att man börjar med att läsa skriften Full kontroll Din Guide till säkrare MC-körning När sedan nästa säsong kommer kan du börja med att anmäla dig till en Knix kurs. Här åker man på gokartbana och fokus ligger på körteknik och här går det inte så fort som på storbana.

När man känner sig mogen kan man sedan gå vidare och tar någon av SMC:s kurser på Storbana. Information kring SMC:s utbildningar hittar du på länken här. SMC School Jag tycker absolut att du skall ta dig en rejäl funderare i vinter och efter vårens avrostning ta en bankurs hos SMC. Dels för att det är så roligt och dels för att det kommer att utveckla dig som hojåkare. Jag och Ronny hade en trevlig kväll, det har vi alltid när vi träffas mycket annat hoj snack blev det också men det tar vi en anna gång. Ha en trevlig fredag. Här nere i sydvästra hörnet är det fortfarande en del entusiaster ute blir det bara torra väger kommer det kanske att bli ett par mil i helgen.  Dagens bilder har jag stulit från Ronnys Facebooksida Gasa Lugnt.

5 kommentarer:

  1. Tack för en fin blogg Magnus, när det gäller kurser på storbana behöver det inte alls gå fort( deltagaren väljer själv vilken hastighetsgrupp de vill deltaga i), men visst det går det fortare än på en knixbana. Det glädjer mig att du skriver om avrostningar då jag själv brinner för detta, där tror jag verkligen SMC sparar liv och massor av olyckor i trafiken. Då de som avrostara sig inte alltid tillhör kategorin som kommer till oss på Knix och storbanekurser. Vilket jag personligen tycker är synd.

    När det gäller körteknik och färdighetsträning så ser jag det mer som ett verktyg för mig som motorcyklist för att kunna hantera motorcykeln i en skrap situation. Men om jag nu hamnar i en skarp situation så har jag troligtvis gjort använt mina kunskaper felaktigt. Min tanke med färdighetsträning är att flytta fokus från motorcykeln till vägen och dess omgivning så att jag inte hamnar i en skarp situation.

    En vän till mig sa så här, se all färdighetsträning som en teknikboll och lär dig teknikerna väl. Ta sedan till dig teknikerna du lärt dig till fotbollsplan och spela med en riktig fotboll.

    SvaraRadera
  2. Hej på er alla som läser Magnus blogg. Jag vill först tacka Magnus för en bra blogg och tycker han tar upp intressanta ämnen i bloggen. Tack för senast Magnus det var en trevlig kväll.
    Jag vill förtydliga en sak gällande SMC kursverksamhet.
    SMC kursverksamhet när det gäller Knix eller storbanekörningar är dessa trafiksäkerhetsutbildning för dig som motorcyklist. Det handlar inte om att komma först över målningen eller snabbast runt. Ide fallen finns SMC Sport som riktar sig till bankörning för de som vill detta. På Knix bana och BBK storbana riktar man sig till alla motorcyklister som vill öka sina färdigheter i att hantera sin motorcykel i olika situationer. Det handlar bland annat om hur man tar en kurva i olika situationer. Hur ska man titta osv. Dessa kurser ger dig som motorcyklist färdigheter i hur man hanterar olika situationer i trafiken. Du blir även en säkrare motorcyklist och sätter dig inte i situationer som kan äventyra dit hojkörande eller andra medtrafikanter.
    Att kurs med SMC kan göra dig säkrare som motorcyklist om man förvaltar sina förvärvade kunskaper väl. Kurserna körs förövrigt på platser där det är säkra förhållanden för dig som deltagare.
    Så ta och boka in en kurs redan nu med SMC.
    Ett tips är att köra kurs när det regnar då man lär sig mycket hur en hoj beter sig i regn.
    /
    Ronny

    SvaraRadera
  3. Tack Rasmus. Jag håller med dig fullt ut i det du skriver. Det är alltid bra att fortbilda sig och utveckla sin åkning. Precis som du skriver det behöver inte gå fort. För mycket gas och adrenalin gör att det blir svårare att lära sig då man inte har riktig koll på vad man gör. Lugnt och fint i början, då får man bättre kontroll på vad och hur man gör. Ha en trevlig helg!
    //magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra skrivit Magnus, håller med dig, lugnt och fint i början så man bygger en bra grund.

      Ha en riktigt fin helg
      //Rasmus

      Radera
  4. Tack för påpekandet Ronny, ett bra och viktigt tillägg till det jag skrev. Visst är det så att det först och främst handlar om att lära sig att hantera sin egen motorcykel och hur den uppträder i olika situationer. Kan man det slipper man förhoppningsvis att bli överraskad. Kan man hantera sin hoj blir man en säkrare motorcyklist och motorcykelåkning blir ännu roligare när man känner att man kan hantera sin hoj.

    Ha det Kalas Ronny vi hörs
    //magnus

    SvaraRadera