onsdag 5 november 2014

Hur många hästkrafter behöver man?

De senaste inläggen har handlat om hojar med mer än 200hk. Reaktionerna har varit många och samstämmiga. Det känns som om tillverkarna tagit i mer än vad som behövs.

Frågan man måste ställa sig är: Vem behöver en motorcykel med 200 pållar som är god för 350km/h? Jag har svårt att hitta något annat svar än ingen. Bland oss vanliga dödliga hojåkare är det få om ens någon som kan utnyttja en sådan motorcykels potential.
Husqvarna mod 24 1946 3,5hp toppfart 70km/h

Gör en sådan kraftfull mc att hojåkningen blir roligare? Svaret är antagligen nej, bara farligare. Finns det någon anledning att skaffa sig en stirrig racehoj som man näppeligen kan hantera? Antagligen inte. Ja men för banåkning, kan den inte passa till det tänker du kanske? Det gör den säkert men den gör oss inte till racingstjärnor bara för att den har prestanda som liknar en MotoGP hoj.
Triumph Bonneville T120 1968 46hp toppfart 185km/h

Som glad amatör hade man antagligen åkt minst lika snabbt ( eller långsamt ) på en 15 år gammal Yamaha R1. Få motorcyklister har förmågan att utnyttja en motorcykel med mer än 200hp fullt ut. Visst jag har fattat det där med fartens tjusning och jag förstår det där med utmaningar och viljan kunna hantera en potent racehoj. Alla dessa +200hk maskiner som verkar vara på gång ligger dock långt över vad vi som glada amatörer behöver för att få fartupplevelse och utveckla vår åkning.
Honda CBX 1000 1978  100hp ansågs på sin tid vara mer än de flesta kunde klara av att hantera

På något sätt känns det som om hojtillverkarna är på väg åt fel håll. I min värld vore det bättre att man jobbade på att utveckla bromssystem, anti spinn och andra säkerhetssystem. De flesta hojar som finns idag har den kraft som behövs för att åka i vanlig trafik och till ock med gasa iväg i mer en dubbla tillåtna hastigheten.
Kawasaki Ninja år 2000 161hp och 299km/h redan då mer än nödvändigt

Alla sporthojar på marknaden är tillräckligt potenta för en amatör att hantera på bana. Ännu fler hästkrafter gör motorcykelåkningen varken säkrare eller roligare. Det enda som den med säkerhet ökar, är risken för att köra ihjäl sig.

Nu har den gamla politiskt korrekta gubben uttalat sig och än en gång sagt att "lagom är bäst" och det står jag för. Glöm inte bort att äta ärtsoppa det är ju trots allt torsdag. Gasa Lugnt!

2 kommentarer:

  1. ingen BEHÖVER 200hk i en mc, det har du rätt i.
    ingen behöver heller 100hk eller 70hk.
    Egentligen behöver ingen någon mc över huvud taget och det är där jag tycker resonemanget spricker.
    För vi tycker ju det är så kul med motorcyklar så vi VILL ha, men inte behöver vi.
    Eftersom vi vill så tycker jag vi kan få välja vad vi vill ha.

    /Stefan

    SvaraRadera
  2. Ja Stefan, jag vill också välja, jag vill inte betala dina sjukhuskostnader när du är halvt ihjälslagen för att du har kraschat med en hoj som du inte kan hantera.

    SvaraRadera