tisdag 4 november 2014

Nu är tävlingen igång.

Här om dagen skrev jag om MV Agustas nya värstinghoj som kommer som åermodell 2015. 175kg och 210hk. I det inlägget ställde jag mig frågan vilka utmanarna skulle bli. Ganska snabbt började utmanarna att dyka upp.

Skulle inte Honda eller Suzuki slå till med något alldeles i hästväg verkar det som om MV Agusta kommer att lyckas att roffa åt första priset, värstingprestanda 2015. Först fick jag syn på nya modellen av Yamaha R1

Här hade Yamahas utvecklingsingenjörer precis som MV:s laborerat med titanprylar och kolfiber för att få ner vikten samtidigt som man sett till att ge motorn lite mer pulver. Vikten stannade på 199kg och motoreffekten sattes till 200hk. Nu började man ana varför MV hamnade på just 210kh. Knappt hade jag hunnit tänka tanken innan jag snubblade över information från en annan Italiensk tillverkare Aprillia.

Deras RSV4 RR med en 1000cc V4 lämnar hela 201hk vid 13 000varv. Sedan dök information från Ducati upp och även dom hade försökt att knipa åt sig ledartröjan genom att släppa Ducati 1299 Panigale.

Deras värstingmaskin leverera 205hk på en vikt av 179kg. MV verkar som sagt ha gjort sin läxa väl och skaffat den information som behövdes för att knipa åt sig förstaplatsen som värstingarnas konung och sprida lite skimmer över märket.

För inte kan det väl vara bara tur att deras F4RC hamnade på 210hk och 175kg.

Ha en trevlig Onsdag och Gasa Lugnt!

1 kommentar:

  1. Kawas nya har 210 med övertryck ,är lite tyngre men kan lätt skrämmas upp till ex.250 pga.turbo.

    SvaraRadera