torsdag 6 november 2014

Tydligen trampade jag på en öm tå

När jag öppnade min mailbox i går eftermiddag hade det kommit in några mail med kommentarer på gårdagens blogginlägg. Kommentarer var det kanske inte utan snarare påhopp på mig som person utifrån vad jag skrivet om motorcyklar med mer än 200hp

Jag skrev inte någonstans att de borde förbjudas eller att det inte skulle importeras eller att de skulle effektbegränsas. Det enda jag gjorde var att påstå att det är väldigt få motorcyklister som kan hantera en sådan hoj och att de flesta av oss skulle kunna åka precis lika fort på en 15 år gammal Yamaha R1.

Ändå var det tillräckligt provocerande för att man skulle ta sig tid och skriva mail till mig där jag upplystes om vilken feg jävla idiot jag är som antagligen är helt jävla oförmögen att njuta av mc-åkning utan bara är ute och fegkör på min klumpiga jävla HD. Det kan man gärna tycka och tro det bekymrar mig inte. Det jag förundras över är att man blir så upprörd över att jag ifrågasätter nyttan med motorcyklar på mer än 200hp att man måste skicka ett ilsket mail där man förklarar att det antagligen är något fel i huvudet på mig. Är så fallet är jag i så fall tacksam för detta fel.

Jag har absolut inget emot sportmotorcyklar jag skulle absolut kunna tänka mig att ha en. Jag har kört både supersporthojar och sporttourers med långt över 100 hästar och tyckt att upplevelsen ar angenäm på många sätt och vis. Mitt egen slutsats är att jag är tveksam till att upplevelsen hade varit bättre och roligare ifall dessa hojar hade haft 25 eller 50 hästkrafter ytterligare. Eftersom jag inte besitter kunskapen att gasa på max med en hoj med 150 hästar så skulle jag ju knappast kunna utnyttja resurserna mer i en hoj med  200 kusar.

Nu är jag förvisso en gammal gubbe som inte har problem med vare sig manlighet eller potens kanske är det därför jag känner att jag inte behöver en motorcykel med 210 hästkrafter. Sedan är ju valet fritt känner du att det viktigaste i livet är att ha den hoj som på pappret är snabbast så visst köp en sådan, men tro inte at hojlivet blir roligare eller att du blir den som kan åka fortast bara för det. Det är inte alltid den med snabbaste hojen som vinner, det är den skickligaste föraren som gör det. Som någon av mina Amerikanska hojpolare uttryckte det. It's not the ride that makes the biker!

Ha en trevlig fredag. Snöslask och elände har lagt sig över delar av Sverige men snart är det Jul och sedan är det inte så länge kvar till nästa säsong. Gasa Lugnt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar