onsdag 7 januari 2015

Att åka hoj året runt

För mig som bor i sydvästra Skåne är det kanske ingen större utmaning då vi i princip brukar ha barmark nästan hela året. Temperaturen håller sig vanligtvis ett par grader över nollan. Om man nu kan åka snöskoter i Norrland när det är -25 så borde det ju inte vara någon större utmaning att köra motorcykel i +5.

Ändå gnäller vi och det ofta helt obefogat. Som motorcyklist är man ofta helt kass på att klä sig. Man försöker krångla på sig skinnbrallorna ovanpå ett par jeans och på överkroppen drar man på en gammal huvtröja under skinnjackan. Med denna rissling så är det så gott som garanterat att man fryser. Det blir trångt och dåligt med luft under skinstället. Bomullsfiber blir också kall så fort den blir blöt. Skall man hålla värmen så behövs ett riktigt bra underställ-

Antingen ett i syntet som transporterar bort kroppsvärmen och fukten eller ett underställ i ull. Ull har nämligen förmågan att värma även om fibern är fuktig eller till och med blöt. Ull är den enda fiber som har denna funktion. Ju kallare det blir ju fler tunna lager behövs. Mellan varje tunt plagg bildas ett luftlager som kroppen värmer upp och detta hjälper till att hålla oss varma. Är det riktigt kallt kan det vara bra att ha ett lager fleece med windstopper.

Då stannar luftlagren mellan dina underplagg kvar och du håller värmen. Ett problem brukar vara händer och fötter, men även här finns det en rad olika sätt att hålla värmen. Värmehandtag är kanske det första man kommer att tänka på och det fungerar bra, men för det finns alltid ett men. Värmehandtag värmer bara insidan av handen. Har man vindavvisare vid handtagen så funkar det ännu bättre.  Sedan finns såklart Hippohands.

Stora neoprenvantar man monterar över handtag och reglage. Funkar också bra men har den nackdelen att du inte ser regalgen på styret, det gäller att känna sin hoj väl. Slutligen finns det handskar med elslingor i.vantarna drivs antingen av egna batterier eller så kopplar man dem till ett tolvvolts uttag.

Fötterna blir ofta kalla och blir man kall om fötterna så fryser man. Thermosockar hjälper till en viss gräns men ibland behöver man ta till det tunga artilleriet. Då finns det eluppvämda sulor och strumpor med elvärme.

En halskrage i neopren och en väpnarhuva under hjälmen så du redo för vintertur. Om man nu bor i en anna del av landet där det inte är barmark på vintern så finns det ju dessutom möjlighet att montera dubbdäck på hojen. Tänk bara på att det gäller samma ska för dubbade motorcykeldäck som för bildäck.

Dom behöver ca 50 mil lugn körning innan du kan gasa på som vanligt, detta för att dubben skall sätta sig. Visst sjutton kan man åka hoj på vintern, det trista är kanske att man efter en timmas  körning så krävs två timmars tvätt. Det är kanske det som är medaljens baksida som man brukar säga. Ha en alldeles underbar Onsdag vi hörs i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar