tisdag 6 januari 2015

Förväntningar på 2015

Såhär i början av det nya året så finns det många tankar som snurrar i skallen. Tankar kring vad det nya året kommer att medföra och vilka drömmar och idéer man vill förverkliga.

Skåne ligger inbäddat i en grå fuktig filt. Vi hade några dagar med snö efter att man vaknat och tittat ut juldagsmorgon. Nu är vi tillbaka i den skånska vintern med blåst regn, barmark och några plusgrader. Blir det bara torrväg så går det i och för sig att ge sig ut på en runda men den riktiga hojsäsongen känns ändå avlägsen. Februari brukar nämligen vara den kallaste och vintrigaste månaden här nere i Skåne. Dessutom påstår alla långtidsprognoser att vi skall få en sen men mycket kall vinter. Hur det blir med det får framtiden utvisa.

Kanske är det så att många av er redan börjat fundera över kommande säsongens mc-turer, själv är jag inte där riktigt än. Det jag funderar på är att eventuellt sälja min Sportster för att istället köpa en supermotard eller en off-road hoj. Jag känner att jag är lite sugen på att leka och en Sportster inbjuder inte till det på samma sätt. Det hela tåler att fundera på en stund och ännu är inget bestämt. I övrigt så hoppas jag att jag får möjlighet att köra en och annan väg jag inte tidigare har åkte, att jag får träffa både nya och gamla hojvänner.

Jag hoppas att vi står inför en hojsäsong där antalet olyckor och skador kommer att minska. Jag hoppas på en säsong där Trafikverket, Transportstyrelsen och dess entreprenörer kommer att ta större hänsyn till oss som åker på två hjul. Jag hoppas att man skrotar planerna på att sätta vajerräcken på ännu smalare vägar och jag hoppas att man inte låter snålheten bedra visheten och belägger våra vägar med undermålig asfalt som blöder i sommarsolen. Jag hoppas att landets bilister under detta år kommer att inse att det finns motorcyklar på våra vägar. Kan vi få bilförarna att titta efter motorcyklar kommer de också att se motorcyklar vilket kommer att hjälpa till att minska antalet olyckor.

Jag hoppas att det kommer att drivas någon form av kampanj där bilisterna uppmanas att vara uppmärksamma och titta efter andra tvåhjuliga fordon än cyklar och mopeder. Jag vet att sådana kampanjer varit framgångsrika i andra länder så nu tycker jag att det är dags för en sådan här i Sverige också. Jag är helt övertygad om att utbildning av landets bilister är ett av de bästa sätten att förbättra statistiken för mc-olyckor. Jag hoppas också att fler av oss som kör motorcykel kommer att engagera sig i SMC jag tror att ju fler vi blir som kan göra vår röst hörd ju större möjlighet har vi att påverka våra politiker och beslutsfattare

Det är bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa. Ha en trevlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar