måndag 15 juli 2013

Se upp för vajerräcken

Vajerräcken kan vara en skräckinjagande upplevelse för motorcyklister särskilt på de vägar där räckena är monterade på båda sidor och i mitten av vägen. Dessbättre är detta ganska ovanligt.

För ett tag sedan var jag ute och åkte med en god vän som arbetar som brandman på räddningstjänsten. När vi stannade till kom vi att prata om vajerräcken. Patrik sa till mig att låta bli att åka så nära. Jag tyckte ändå att jag höll undan. Räddningstjänsten åker på alla trafikolyckor och är oftast först på plats. Patrik berättade att han hade varit på flera trafikolyckor där mc-förare hade åkt in i vajerräcken och det var enligt honom ingen vacker syn. 

Dessbättre besparade han mig från närmre detaljer. Jag kunde i fantasin måla upp egna bilder som var tillräckligt otäcka utan att jag fått någon närmare beskrivning från brandmannen. Läser man på om trafiksäkerhet. Så kan man hitta massor av positiva rapporter när det gäller bilolyckor och olyckor med lastbilar bussar och långtradare. Så långt är det bra men när det kommer till mc-olyckor då blir det plötsligt tystare. Sedan 2007 har FEMA Federation of European Motorcyclist's Association tillsammans med bland annat SMC verkat för att förbättra förutsättningarna för att skapa en säker trafikmiljö även för motorcyklister. En viktig del i detta arbete har varit att få bort vajerräckena från våra vägar. I detta arbete har varken FEMA eller SMC varit särskilt framgångsrika. 
Såhär borde det se ut tycker jag. Det stoppar bilar samtidigt som det bättrar på våra chanser att slippa att slitas itu

Motargumentet från Trafikverket och dess europeiska systerorganisationer har varit att vajerräcken inte är så farligt för motorcyklister som FEMA vill göra gällande. Enligt Trafikverket finns ingen statistik som visar att osthyvel eller pommes frites skärarteorin som FEMA och SMC hävdat har någon grund. Enligt statistiken är det sällan någon motorcyklist delas i mer än två bitar. Jag undrar hur man kan hävda ett sådant argument. Att få en arm eller ett ben avslitet för att man fastnar mellan vajrarna är illa nog och en stor varningsklocka borde ringa. Istället hävdar Trafikverket att stolparna utgör den största faran för motorcyklisterna. Det är möjligt att det stämmer men det gör å andra sidan inte vajrarna mindre farliga. FEMA och SMC fortsätter enträget sitt arbete med att arbete för att få vajerräckena utbytta mot andra skydd. De arbetar också för att vajrarna skall kläs in för att öka säkerhetens för oss som kör hoj. Jag tycker att detta arbete är bra och jag hoppas att Trafikverket kommer att uppmärksamma detta. Tills dess får vi försöka att i möjligaste mån undvika vägar med vajerräcken.
Om vajerräcke kan skada en bil såhär så kan man ju föreställa sig vad vajrarna kan göra med en kropp

Måste du nu ut och åka på vägar med vajerräcken så håll dig i mitten så att du har vingelmån och bättrar på dina chanser att missa räcket ifall du skulle åka om kull. Ligg inte för långt till höger då kan någon galen bilist få för sig att han kan köra om och då knuffar han kanske ut dig i diket.


Ta det försiktigt i trafiken bilar är hårda och bikers är mjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar