fredag 19 juli 2013

Fy sjutton för mc-olyckor

I veckan har det kommit ny statistik kring mc-olyckor. Trafikverket meddelar att hittills har 17 personer omkommit i mc-olyckor under 2013.

En sorglig siffra men samtidigt har halva mc-säsongen gått och statistiken ser ändå hygglig ut. En normal mc-säsong är det mellan 30 och 40 mc-förare som omkommer i trafiken. De flesta i singelolyckor. I de flesta andra fall handlar det om korsningsolyckor där bilister bussförare lastbilschaufförer etc inte uppmärksammat motorcyklisterna som kommit på den korsande vägen. Just singelolyckorna är det som stör mig mest.

När det gäller singelolyckor handlar det förutom om riskbeteende även många gånger om människor som kör berusade, saknar mc-kort eller också uppfyller båda kriterierna. Jag kan inte för mitt liv begripa hur dessa personer är funtade. Att köra en motorcykel idag är inte som att köra en AJS 500 på 60-talet. En modern sportmaskin, för det är vanligtvis sporthojar det handlar om är ofta goda för hastigheter uppåt 300km/h den gamla AJS:n gjorde kanske 110 i nerförsbacke och medvind.

I händerna på den som saknar mc-utbildning och erfarenhet förvandlas sporthojen till ett självmordsobjekt. Om man förutom avsaknad av mc-utbildning lägger till alkohol i blodet så försämrar man chanserna att klara sig ytterligare. Att en gång i tiden kört moped är inget som hjälper när det gäller att hantera en modern motorcykel.

Skall man köra motorcykel skall man också kunna hatera sin maskin. Det gäller givet vis både i hög och låg fart, man måste även vara duktig på att hantera hojens bromsar. Man kan fundera över hur vi skall kunna komma tilrätta problemet att det finns människor som kommer på den dumma idén att köra motorcykel i berusat tillstånd utan mc-kort och ofta utan skyddsutrustning. Kunde vi på något vis få bort dessa från våra vägar skulle vi säkert kunna minska ner dödstalen bland mc-förare med minst hälften. Här handlar det med andra ord om 15-20 människoliv som går till spillo helt i onödan. Människor som inte har på en motorcykel att göra över huvud taget. I alla fall inte så länge de inte skaffat sig en mc-utbildning. Till dig som är motorcyklist och äger en eller flera hojar. Låna inte ut dem. Särskillt inte till din fulla kompis som plötsligt blev sugen på att testa att köra hoj när ni grillat och supit till lite.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan komma på idén att köra hoj på fyllan. Jag är inte nykterist och jag gillar att ta mig några glas ibland. Jag skall villigt erkänna att jag mer än en gång varit rejält på lyset. Man tappar omdömmet säger många och så kan det kanske vara men köra bil eller motorcykel på fyllan är en tanke eller idé som aldrig slagit mig. Såpass självbevarelsedrift har jag även om jag skulle råka bli full. Skall man köra motorfordon skall man självfallet vara nykter. Som berusad förare utsätter man både sig själv och framför allt sina medmänniskor för livsfara. Skulle du köra ihjäl en annan människa på fyllan är att skylla på alkoholen den sämsta ursäkt man kan tänka sig. Det är alltid du som tagit beslutet att köra eller ej inte alkoholen.
Ta det lugnt dagen efter, även om du blåser grönt är det inte säkert du är en bra chafför

Chansa aldrig när det gäller att köra mc, det kan få följder som är alldeles för dyrt att betala. Skaffa mc-kort, var nykter och var riskmedveten. Då har du alla förutsättningar att klara dig och dessutom är du med och förbättrar olycksstatistiken. De är vi tillsammans som kan visa att mc-hobbyn är förhållandevis riskfritt att hålla på med, att vi är ansvarstagande och duktiga medtrafikanter som värnar om allas säkerhet.
Kör med insidan och låna inte ut din motorcykel.

Nu kommer jag att ta paus i bloggandet till måndag. I kväll åker jag til Finland och är inte hemma föränn på Söndag. Nästa uppdatering på bloggen kommer måndag den 22/7 Ha en trevlig helg, det skall jag ha. Har du inget bättre för dig kan du gå in på min facebooksida I Huvudet på Hojåkaren klicka sedan på gillaknappen så kommer du att få alla mina blogguppdateringar i ditt nyhetsflöde på facebook. Har du tankar och funderingar kring vad du vill läsa om i min blogg så lämna gärna kommentarer där.


Don't ride faster then your guardian Angel can fly! Vi ses på Måndag!

2 kommentarer:

  1. Jag tror att "tv reklam" där man visar autentiska och otäcka bilder på konsekvenserna av körning på fyllan,olovlig körning och ett onödigt risktagande i trafiken,kan vara en väg att öka medvetandet hos vissa individer,kunskapen finns,ingen kan säga att jag inte visste....

    SvaraRadera
  2. Nyttan med skrämmande reklam är ett tveeggat svärd, de som borde se dem gör det inte. Men jag gillar tanken. Fö gör britterna väldigt bra såna här "reklam"-filmer!

    SvaraRadera