torsdag 16 januari 2014

Bilister orsaken till de flesta mc-olyckorna

2011 gjorde försäkringsbolaget IF en undersökning dör man tittade på ca 1000 olyckor med bil och mc inblandade. De man tittade närmre på var de olyckor som skett mellan 2008 och 2010.

Det IF konstaterade i sin undersökning är detsamma som jag hävdat i flera blogginlägg tidiage. Det är sällan motorcyklisten som är vållande till olyckan. Av de tusen olyckorna så var det endast i 39 av dessa som man ansåg motorcyklisten vara vållande. Således kan vi konstatera att det i ca 95% av olyckorna är bilisten som är vållande.

En av huvudorsakerna påstås vara att bilisterna i de flesta fall har för dålig uppsikt bakåt och byter fil utan att se sig för eller använda blinkers. Jag tror även att olyckor vid utfart där bilisten inte uppmärksammat motorcykeln eller bedömt den som en moped och kört ut också är ett ganska vanligt senario. Visst kanske är det så att en och annan motorcyklist har åkt för fort men det kan inte vara den största orsaken till att bilisterna inte uppmärksammar motorcyklarna i tid. Jag misstänker starkt att den vanligaste kommentaren från en bilist som krockat med en motorcykel är "Jag såg honom inte".

Det stämmer säkert men frågan man måste ställa här är, tittade bilisten efter? Antagligen inte. Som motorcyklist är man inte osynlig om man väljer att titta efter. Vi som själva kör motorcykel ser hojar över allt och vi kan till och med hinna se avd det var för hoj vi mötte eller blev omkörda av. Vi använder halvljus och många av oss har dessutom extraljus så visst syns vi men det förutsätter så klart att man måste titta efter. Jag blir lika arg och upprörd varje gång någon trafiksäkerhetsivrare tillika antimotorcyklist försöker skuldbelägga landets motorcyklister med att det skulle vara deras fel att bilisterna inte ser oss.

När man ur trafiksäkerhetssynpunkt yrar om varselväst blir jag alltid lika trött. Jag anser att den enda funktionen en varselväst har är att den invaggar oss motorcyklister i en falsk trygghet. På med västen så tror vi att vi syns så tar vi större risker. På de flesta motorcyklar ökar en varselväst synbarheten bara marginellt. Tänk dig en hoj med frontkåpa och topbox då är västen bara synlig från sidan. Jag skrev någon gång tidigare att det hade inte ens spelat någon roll ifall man infört en lag att alla motorcyklister skulle ha en orange saftblandare uppe på hjälmen. Till och med en så drastisk åtgärd gör oss inte mer synliga ifall man inte tittar efter. Det vi som motorcyklister kan göra är att vara noga med vårt eget säkerhetstänk och vår egen riskmedvetenhet. Använd alltid halvljus eller kanske till och med helljuset en solig sommardag ( jo jag vet att man inte får det ) har du extraljus slå på dom. Se också till att placera dig på vägen så att du syns och tar plats så har vi optimerat möjligheterna att bli upptäckta. Sedan är det faktiskt upp till bilisterna att öppna ögonen och titta efter.

Tittar man efter motorcyklar kan man också se dem. Tittar du inte kanske du istället kan ha turen att höra oss. Loude Pipes Save Life

Lämna gärna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar