tisdag 29 april 2014

Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun och gasa lugnt.

Helgen kring Valborg och Första Maj är traditionellt den första stora hojåkarhelgen i landet. Det är många som tar ut och luftar sina ögonstenar för att lägga ytterligare några mil på mätare. Det brukar vara just denna helg som många tar sina första längre turer. Jag vill i dagens blogginlägg rikta ett varningens ord till dig som skall ut på vägarna.

Det är inte så att jag på något vis vill skrämmas eller att på grund av det jag skriver få dig att låta hojen stå kvar i garaget. Givetvis skall du ut och åka både långt och mycket.

Det jag vill att du skall göra är att ha lite extra koll på läget så att du inte råkar ut för överraskningar som i värsta fall kostar dig resten av säsongen. Det jag talar om är rullgrus och potthål. I Skåne där jag bor är många av de populäraste mc-vägarna redan avsopade och de flesta potthål är lagade. Dessvärre har man på flera ställen kommit igång med stränglagning av slitna oljegrusvägar.
Undvik att åka på strängen där kan finnas både lösgrus och tjära som kan vara halt

Då sprayar man tjära på de delar av vägen som är sliten sedan strör man ut grus. Tanken är då att bilarna som kör på vägen skall hjälpa till och trycka till gruset så att det fastnar i tjäran och efter ett tag sopas överflödig grus och sand bort. Billigt praktiskt och bra, under förutsättning att man inte är motorcyklist. Kommer man ut på detta underlag gäller det att som jag skrev i rubriken hålla tungan rätt i mun.

Jag har fått rapporter från vänner och bekanta uppåt landet att det fortfarande finns mycket både rullgrus och potthål kvar. Så där gäller det att fortfarande vara lite extra uppmärksam på detta när man är ute och kör.
Ser mc-vägen ut såhär gäller det att slå av på gasen och inte lägga ner för mycket i kurvorna

Du skall du främst vara extra uppmärksam vid vägkorsningar, t-kors och i innerkurvor, det är där det finns ökad risk för rullgrus. Att något av hjulen tappar fästet är en otrevlig överraskning. Otäckast är kanske när framhjulet tappar greppet, med lite tur går det att häva. Dra in kopplingen och släpp gasen och försök räta upp hojen så kan det gå. Släpper bakhjulet skall du däremot vara försiktigare med att slå av på gasen. Gör du det finns risk att hojen kastar av dig. Detta är inte lätt att förklara jag är inte tillräckligt rutinerad på detta område. Känner du någon som kör Roadracing så prata med honom. Rutinerade banåkare har ofta ganska bra koll på hur man häver sladdar eftersom de alltid är och tänjer på gränsen för vad som är möjligt när de åker på bana.
Här vill man inte dunka i med framhjulet det kan ta en ända med förskräckelse.

När det gäller potthål handlar det mest om att se upp så att man inte kör ner i dem. Risken finns att du skadar din hjul eller går omkull. Det har dessutom visat sig att det är svårt att vinna i en rättsprocess mot de som ansvarar för vägunderhållet. Bli nu inte avskräckt. Var uppmärksam och ha handlingsberedskap så kommer du att kunna njuta av många härliga mil i helgen.
Bokskogarna i Skåne är underbart vackra såhär års.

Idag är det Valborgsmässoafton, det är nu våren påstås komma. Dagen är tillika Kungens födelsedag så det finns olika anledningar att fira. Själv skall jag fira in vårens ankomst tillsammans med goda vänner så Kungen får klara sig utan mig i år också jag är Motorcyklist inte Rojalist. Ha en trevlig helg och Gasa Lugnt.

4 kommentarer:

  1. Släpp för sjutton gubbar inte gasen vid släpp, däcket kan få fäste igen plötsligt och kasta av dig! Förankra er i hojen och använd er blick att "söka en väg ut". Stirra inte på grusfläcken, för då kör man på den...

    SvaraRadera
  2. om man håller ögona öppna när man kör, så kan man bara konstatera
    att vägarna har INTE blett bättre o bättre de senaste åren.....
    ...de finns MYCKE att underhålla där ute.....OJ-OJ-OJ......
    //albin

    SvaraRadera
  3. Tack för tips och råd. Mycket at hojåkning handlar om att avända blicke. dels för att titta efter före så man är förberedd på vad som komma skall. Sedan handlar det också om sagt om att titta dit man ska. Kollar man ner på grusfläcken är risken stor att man hamnar just i den.

    //magnus

    SvaraRadera