måndag 28 april 2014

Vad är det som skiljer motorcyklister från övriga trafikanter?

Det är en frågeställning som kanske inte är så lätt att svara på direkt. Först kanske man tänker på vår utsatthet och de faror det innebär att vara motorcyklist. Riktigt så enkelt är det inte det finns flera trafikantgrupper som är sämre utrustade och lever betydligt farligare än oss motorcyklister. Fotgängare och cyklister löper minst lika stor risk att skadas allvarligt i trafiken trots att de rör sig långsammare.

Det jag ville komma fram till är att det inte är vår utsatthet som gör oss motorcyklister unika i trafikmiljön. Det är inte vår förmåga att efterleva trafikreglerna som gör oss unika det är något helt annat.

I söndags när jag var och besökte SMC:s Arostning på Gamla F5 i Ljungbyhed samtalade jag en stund med Mathias Nilsson styrelseledamot i SMC Skåne. Vi talade om allt möjligt som hade med motorcyklar och motorcyklister att göra. Efter en stund kom samtalet in på vad det är som skiljer oss från övriga trafikanter. Jag kände att Mathias slog huvudet på spiken när han sa.
- Den stora skillnaden är fortbildning.

Med en gång han hade sagt detta så insåg jag att precis så är det. Motorcyklister är den enda trafikantgrupp som frivilligt fortbildar sig i större skala efter att de klarat körkortet. Givet vis står SMC för den största delen av utbildningsverksamheten men det finns också klubbar som fortbildar sina medlemmar i egen regi. Kanske är detta ett resultat av det vi brukar kalla riskmedvetenhet. Vi inser att vi är en utsatt trafikantgrupp och måste vara väl rustade för alla eventualiteter. Efterhand som man fördjupar sina kunskaper i hojåkandets ädla konst så upptäcker man att nya färdigheter gör hojåkningen roligare.

Ju bättre du kan hantera din hoj och ju säkrare du känner dig dess då roligare blir det att köra. Alla kan förbättra sin åkteknik och sättet du hanterar din motorcykel. Sedan spelar det ingen roll ifall du åker offroad, supersport, custom, touring mm. Alla hojåkare kan utvecklas och alla kan känna att de får bättre koll på sina maskiner. Att utbilda sig handlar först och främst inte om att lära sig att åka fort. Det finns så många andra bitar som är viktiga för den som skall vistas på motorcykel i vår trafikmiljö.

Det handlar om allt ifrån att säkert kunna manövrera sin hoj när man krypkör till bromsteknik, kurvteknik, spårval, handlingsberedskap, undanmanöver, planera sin körning mm. Alla kan vi förbättra något och ett bra sätt att göra detta är genom att gå SMC:s kurser. Här hittar du ett brett utbud av fortbildningar som vänder sig till till den som är relativt ny och osäker i sadeln ända upp till avancerad banåkning.

Det finns även separata tjejkurser då det visat sig att många Kvinnliga åkare väljer bort de andra utbildningarna men som gärna går kurser riktade enbart av tjejer. På dessa kurser är alla instruktörer tjejer. Utbildningsorganisationen är stor I hela landet finns fler än 500 utbildade instruktörer. Surfa in hos SMC School och ta en titt på kursutbudet. Bara möjligheten att få tillgång till alla dessa utbildningar är värt hela medlemsavgiften.


Här kan du ta en närmre titt på SMC School och utbildningarna de erbjuder

Kurserna kostar inte mycket mer än en utekväll på krogen. Du skall ändå inte vara bakis när du skall köra motorcykel så stanna hemma en fredagskväll och gå på SMC kurs en lördag istället. Du slipper huvudvärken och lägger pengarna på något som kommer dig till godo under längre tid än en fredagsfylla på krogen. Gasa Lugnt!

2 kommentarer:

  1. ännu en gång tack för bra blogg…
    (åsså denna gången även tack för bildmaterialet)

    //albin

    SvaraRadera
  2. Tack Albin. Jag misstänker att det för din del var ett antal kända hojar och ansikten bland dagens bilder ;-) Vi ses i morgon!

    //magnus

    SvaraRadera