måndag 12 maj 2014

Äntligen lite fartvind mot kroppen

Till slut efter allt regnande och gråväder så blev det äntligen några mil på söndagseftermiddagen. Molntäcket hade spruckit upp och vägarna hade torkat. Nu var det dags att dra på sig hojkläderna och rulla ut Road Kingen ur garaget.

Det visade sig vara en såndär unik eftermiddag då luften är mättade av både fukt och syre. En såndär eftermiddag då luftblandningen är optimal för att hojen skall gå bättre än vad den brukar. Så fort jag tagit mig ut ur stan och kunde börja vrida lite på gasrullen kände jag hur den stora V-Twinen morrade lite extra piggt.

När bränsle/luft-blandningen är perfekt kan man uppleva att ett antal extra hästkrafter släps lösa. Hojen känns extra varvvillig och svarar ovanligt bra på gaspådrag och jobbar fint genom hela varvtalsregistret. En skön känsla som man kan passa på att utnyttja.  Det handlar inte om att köra som en galning utan att köra medvetet. Jobba med sin placering. Använda blicken och vara noggrann med sitt spårval. Det är då det är dags att koppla på leklusten och bara njuta.

Jag upptäckte snabbt att allt inte är så bra som det borde vara. Det finns alltid saker i ens åkning som går att utveckla. Jag skall villigt erkänna att jag fortfarande är lite ringrostig när det gäller körtekniken. Man har tappat en del sedan förra säsongen och inte ännu kommit tillbaka där man slutade även om jag känner att jag är på god väg. Det handlar inte bara om att vara medveten om vad och hur man skall göra. Det vi hojåkare skall sträva efter är att automatisera så mycket som möjligt av körtekniken. Den skall sitta i ryggmärgen som man brukar säga. Det är så många bitar som skall klaffa. Inbromsning med rätt bromsteknik, spårval och placering, nedlägg, motstyrning och gaspådrag. För att bli duktig behöver man träna.

När hojen går bra och vägarna är så gott som tomma så har man ett gyllene tillfälle att öva och utveckla allt detta. Man behöver inte tokgasa och köra för fort. Istället skall man leta upp den där lilla kurviga favoritvägen som ger fartupplevelse även vid gällande hatighetsbegränsning. Kom ihåg en sak bara, köra så fort du "kan" skall du göra på bana inte i trafiken. För att komma tillrätta med körtekniken måste man först och främst jobba med var man fäster sin blick. Tittar man rätt så är allt mycket lättare. Tittar du dit du ska köra så kommer du också dit. Är sikten skymd får man föreställa sig en punkt efter kurvan / krönet. Nästa steg är placering och spårval.

Med rätt placering och rätt spår slipper du att brottas med din cykel. Gör man rätt går det lätt. Det skall inte vara ansträngande att köra motorcykel. När jag rullade in på vår gata kände jag att jag tagit ett i alla fall litet steg mot att bli en bättre motorcyklist. Övning ger färdighet som man brukar säga. Idag står vi inför en ny helt ograverad vecka. Vi håller tummarna för att det skall bli åkväder i hela landet. Gasa Lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar