måndag 23 juni 2014

Att betala extra för att få sämre skydd.

Ibland undrar jag vad sjutton vi håller på med. I vissa lägen verkar det som om vi håller på att bygga ett moment över vår egen dumhet. Idag handlar det om försäkringspremier och säkerhet, och om hur en del försäkringsbolag haft lite otur när de tänkt.

Har du läst villkoren i för din mc-försäkring? Om inte så är det dags att göra det. När du plöjt dig igenom det finstilta kommer du att inse att din försäkring inte bara innehåller rättigheter för dig som köpt försäkringen. Den innehåller också en rad skyldigheter som du skall uppfylla för att din försäkring skall gälla fullt ut. I det flesta fall så har du och försäkringsbolaget kommit överens om att du skall använda kläder avsedda för mc-åkning det kan även vara villkorat med ytterligare krav på skyddsutrustning som till exempel ryggskydd. Vad som gäller för dig och din försäkring framgår som sagt av villkoren.

Personligen så har jag inga problem med att försäkringsbolagen ställer villkor angående skyddsutrustning. Jag tycker att det är en god idé som rimmar bra med den samhälleliga inställningen till trafiksäkerhet. Det finns som jag ser det finns flera fördelar. Givet vis det uppenbara att vi inte skadar oss lika mycket om olyckan skulle vara framme och vi åker i backen. Det andra är att dessa villkor på sikt hjälper till att hålla nere försäkringspremierna. Den största kostnaden för de bolag som försäkrar motorcyklar är inte att ersätta plåtskador. Det är kostnader för rehabilitering, invaliditetsersättning, sjukvårdskostnader mm. Det vill säga, kan vi som konsumentgrupp se till att dessa kostnader förblir låga kommer det inte finnas någon anledning att höja premierna för att täcka kostnaderna för utbetalningarna till skadade försäkringstagare.

Det flesta försäkringsbolag arbetar efter idén att varje fordonstyp skall bära sina egna kostnader. Ju fler olyckor och skador ju högre försäkringspremier. En rimlig och ganska självklar affärside tycker jag. Som alltid så finns det ett men...... Hos några försäkringsbolag kan du mot högre premie välja bort villkoren för all skyddsutrustning utom hjälm. Detta är ett förfarande jag inte riktigt begriper. Vad jag förstår så innebär inte detta val att de som mot höjd premie väljer bort kravet att skydda sig får bära sina egna kostnader. Dessa kostnader slås antagligen ut på alla försäkringstagare som kör samma fordonstyp. Jag tycker inte att det är vare sig rättvist eller moraliskt rätt. Hur vi än vänder och vrider på det så är det vi som väljer att åka med skyddsutrustning som får vara med och betal för de som väljer att mot förhöjd premieavgift betala för att slippa skydda sig.

Den förhöjda premien räcker förmodligen inte på långa vägar att täcka de kostnader som bolaget får för att ersätta den som skadat sig i en allvarlig mc-olycka och då inte använt den skyddsutrustning som finns tillgänglig. Fast ersättning för dödsfall är oftast betydligt lägre än den ersättningar som betalas ut för livslång invaliditet. Kan det vara så att försäkringsbolagen kalkylerar med att de flesta som betalar för att slippa använda mc-kläder kommer att avlida om de råkar ut för en olycka? Ett cyniskt ställningstagande i så fall.

Personligen tycker jag att hela tanken är konstig. Skulle det vara rimligt att du som bilförare genom att betala en lite högre försäkringspremie skulle slippa kravet på att använda bilbälte? Antagligen en orimlig tanke för de flesta av oss, men när det gäller skyddskläder för mc är det tydligen ok att betala för att slippa detta krav, även om mc-kläder nu inte är lagstadgade att använda. En möjlighet som luktar lite illa tycker jag. Ha De!

3 kommentarer:

  1. Man skulle kunna se det på ett annat sätt. Det är inte lag på annat än hjälm, försäkringsbolagen kan alltså inte tvinga någon att använda mer skydd, däremot kan de rabattera de som använder skydd, låser sin hoj ordentligt med mera. Det vore orimligt om man inte skulle kunna försäkra sin hoj om man följer det som står i lagen, försäkringsbolagen är och skall inte vara någon myndighet.

    Om man ser det som rabatt för de som på ett eller flera sätt aktivt skyddar sig och sin hoj och därmed också håller försäkringskostnaderna nere är det ju rätt bra tänkt tycker jag. Sen kan man ju alltid diskutera hur stor rabatten ska vara.

    SvaraRadera
  2. Vilde har helt rätt. Premierna är satt efter vad lagen kräver för skyddsnivå, dvs hjälm. Att försäkringsbolagen sedan ger rabatt till dem som använder skydd är ju en bra uppmuntran.

    Kul att läsa din blogg Magnus men den här gången tänkte du lite bakvänt.

    /Anders

    SvaraRadera
  3. Det som jag kan tycka är lite skrämmande är att ingenstans finns kravet att dina kläder faktiskt skall skydda dig, de skall bara vara godkända. Som kvinna och lite storvuxen så har jag svårt att hitta Mckläder som passar. I Sv erige så blir man hänvisad till herravdelningen och det är då fenomenet uppenbarar sig. För att jackan skall passa runt höfterna så måste du ofta ta en storlek som är så lång i armarna att arbågsskydden hamnar vid handlederna och axelskydden vid armbågen. Byxorna blir så stora att skrevet hamnar vid knäna och knäskydden nere vid smalbenet. Som alla förstår så skyddar inte dessa kläder något alls men försäkringen gäller i alla fall.

    SvaraRadera