fredag 27 juni 2014

Var och hur hittar man en hjärtstartare?


Hjärtstartare börjar dyka upp på fler och fler platser runt om i landet. Så långt är allt väl men hur skall man kunna veta var de finns någon stans och hur hittar jag dit? Vid skarp läge så har man kanske inte överdrivet mycket tid på sig utan läget är som man brukar säga akut.

Idén till dagens blogg fick jag av min hojkamrat och vän Ingvar senast vi träffades. Det var på Malmö Motorstadion när Gnistorna hade hemmamatch i Speedway Allsvenskan
- Du som brukar skriva en massa sa Ingvar. Du borde skriva om att det är dumt att hjärtstartare inte finns inlagda i GPS systemet.
- Hur då menar du sa jag och såg på Ingvar med undrande blick.
- Så man snabbt kunde få reda på var de fanns. Det skulle vara fullt möjligt att kunna göra sökning på närmaste hjärtstartare via GPS.

Förmodligen skulle det gå snabbare att hämta närmaste själv än att vänta på akutbilen och läkaren I alla fall om man snabbt kunde få reda på var de fanns. Ingvar som bor i Genarp berättade att det fanns två stycken hjärtstartare i byn men att väldigt få vet om att de finns. Till saken hör också att I närheten finns några av Skånes populäraste mc-vägar där det också tyvärr sker olyckor ibland. Vid allvarliga olyckor skulle tillgången på en hjärtstartare kunna vara den apparat som behövs för att rädda ett liv. Ifall en hojåkare kraschar vid Häckeberga som är populärt bland Skånes motorcyklister, skulle det gå snabbare att åka in till Genarp och hämta en än att vänta på att ambulans eller akutbil skall komma från Lund, Malmö, Staffanstorp eller Sjöbo. 
- Hade närmsta hjärtstartare varit sökbar på GPS så hade vi också kunna rädda liv sa Ingvar, som jag tycker är en både klok och lösningsfokuserad man.
- Jag vet inte hur man bäst löser det sa jag, men jag vet vem som har rätt kontakter.

Om Maria Nordqvist på SMC tog tag i denna fråga skulle det kunna bli en viktig det av säkerhetstänket och dessutom ett rejält kliv mot den så kallade nollvisionen. Tills detta är fixat fär man hålla tillgodo med denna lilla webb sida. www.hjartstartarregistret.se  Ha en trevlig fredag nu håller vi tummarna för stt Maria på SMC nappar på detta. Ha en trevlig helg. Under helgen är jag på resande fot så det kanske blir lite si och så med bloggandet. Ha det kalas vi hörs.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar