onsdag 25 juni 2014

En trio av pojkdrömmar

Igår var jag och besökte tekniska museet i Malmö. För några år sedan hade de i samarbete med motorhistoriska sällskapet en fantastisk MC-utställning med massor med inlånade gammelhojar. Det var allt ifrån gamla trotjänare och bruksmaskiner till legendariska tävlingshojar.

Denna utställning har skingrats för vinden och kvar är bara museets egna fordon. De är inte så många men samlingen är ändå ett trevligt tvärsnitt av motorcykelns historia och faktiskt med en hel del igenkännande nostalgi. Mitt i utställningen står en Honda CBR 600, på den hänger en mc-jacka och en hjälm. Här är det fritt fram för besökande barn att dra på sig hjälmen och jackan för att ta plats i sadeln på Hondan och i fantasin få känna på hur det kan vara att köra motorcykel. Det var många barn som stod i kö till denna attraktion vilket bådar gott för återväxten av motorcyklister. Jag gick runt i hallen och tittade på allt från vätgasdrivna konceptbilar till A-Fordar och Volvo PV. Insprängt bland bilarna eller uppställda på podier finns ett antal olika motorcyklar och mopeder. Här kommer ett smakprov
Sidovagn var vanligare förr då motorcykeln var mer transport än nöjesfordon

Klart att det finns med en Silverpil

En Monark Albin den har använts tillsammans med de vita bussarna efter andra världskriget

Här har vi också en "krigsmaskin" en sachs 98cc med gengasaggregat

En klassiskt för NV

Sarolea ett klassiskt märke som somnat in för längesedan 

Husqvarna 98cc

Småmaskinerna var vanliga Monark 98 cc

Givet vis har man en 20 tals HD med sidventilare och springergaffel

En maskin från 1920 av okänt ursprung
Jag strosade runt och funderade över alla dessa småmotorcyklar som spottades ut ur Svenska mc-fabriker efter andra världskrigets slut. Det var lättviktare i mängder. NV, Svalan, Monark Husqvarna, Örnen, Rex och en hel drös till. Under efterkrigstiden när maskinerna började rulla i den Svenska industrin och arbetarna började få det bättre såg man möjligheten att skaffa sig ett bruksfordon. Bilar var fortfarande för dyrt för de flesta men lättviktare kunde man ha råd med ofta finansierades de med hjälp av förmånliga avbetalningsplaner. För att förstå omfattningen av detta kan nämnas att Husqvarna tillverkade mer än 70 000 hojar av modell 24 de som man brukar kalla för Svart och Rödkvarna. Andra tillverkare låg inte långt efter. Detta blev en guldgruva för mc-producenterna framför allt för Husqvarna som levererade ramar och även motorer till ett antal andra svenska fabriker. När jag vandrade vidare i lokalen kom jag plötsligt fram till en monter som fick mig att hajja till lite extra. Bredvid varandra stod tre pojkdrömmar uppställda. Det var som att teleporteras tillbaka till tidigt 70 tal.
Gårdagens nostalgi trio
Där stod dessa tre representanter för tonåren tre fordon som var drömobjekt för et tonåring på 70 talet. En Crescent Minicykel vilken egentligen var värdelös att köra på eftersom den bara hade 20 tums hjul. Mot slutet av minicykel-eran försökte Crescent lansera en med 24 tums hjul. Den blev en riktig flopp alla tyckte att den var skitmesig. Det var en riktig minicykel man skulle ha.  Nummer två är en Mustang Cobra från Trelleborg Zündapp motor i en mc-liknande ram i samma stil som Monark E-type. Det var sådant man drömde om inför 15 årsdagen. Nummer tre är en Honda 125 K4 från gissningsvis 1973. En sådan fanns på önskelistan inför 16 årsdagen, fast kanske ännu hellre en Yamaha AS3 en tvåtaktare som ansågs betydligt vassare än Hondan. Där gick jag och tänkte och funderade och kände mig nästan som vore jag 14 år igen. Tänk vad tre små nästan bortglömda fordon kan få en att minnas. Ha en trevlig torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar