tisdag 24 juni 2014

Heter det potthål för att trafikverket skiter i dem?

Jag kommer att fortsätta lite där jag slutade igår. Du som läste gårdagens blogginlägg vet att det handlade om försäkringspremier villkor och kostnader kopplade till skyddsutrustning och säkerhet. Många läste och jag fick flera kommentarer. De flesta positiva även om alla inte höll med mig. Idag vänder vi på steken och tittar på denna företeelse från ett helt annat håll.

Jag fick en kommentar av Maria Nordqvist på SMC som fick mig att fundera. Maria skrev att "Är det inte minst lika konstigt att olyckor som beror på dåliga vägar betalas av försäkringsbolagen (dvs oss MC-ägare) och inte av väghållaren." Givetvis håller jag med Maria och ställer mig precis lika undrande inför detta. Du som är medlem i SMC och får MC-Folket i brevlådan eller ifall du brukar surfa in på SMC:s hemsida har kunnat läsa att SMC i flera fall gett juridisk hjälp till personer som drivit process mot de som ansvarar för vägunderhållet.

Det har handlat om personer som på grund av bristande eller dåligt vägunderhåll skadats mer eller mindre allvarligt. Det har visat sig att det är mycket svårt att få rätt mot stat eller kommun som ansvarar för vägunderhållet. När inte stat och kommun tar sitt ansvar så upphör ju inte kostnader för sjukvård rehabilitering etc. Någon måste betala och i detta fallet blir det försäkringsbolaget och i förlängningen vi hojåkare som grupp och försäkringstagare. När stat och kommun vägrar att ta sitt ansvar faller det således tillbaka på oss själva. På sikt bidrar detta undfallande förhållningssätt från stat och kommun till ökande premier för oss som tecknar motorcykelförsäkring.

Således hamnar vi i något slags moment 22 där vi inte på något sätt har möjlighet att påverka utgången. Visst är det märkligt att det är vi som via våra egna försäkringar får stå för alla kostnader vid olyckor orsakade av undermåligt eller felaktigt vägunderhåll. Jag vet att SMC enträget arbetar vidare för att komma tillrätta med detta problem. Vi verkar fortfarande ha långt kvar till mål.

Jag hoppas att NTF, Försäkringsbolagen, Hojklubbar med flera organisationer fortsätter att bedriva lobbyverksamhet för att stat och kommun skall ta sitt ansvar istället för att kräva egenansvar av de hojåkare som kraschat på grund av felaktigt eller bristande vägunderhåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar