måndag 23 juni 2014

En varning för asfaltklet och rullgrus!

Jag fick ett mail av en av mina läsare som berättade att man "förbättrat" underlaget i Ängelholms innerstad med så kallad sprutlagning. Inte nog med detta man hade dessutom underlåtit att meddela detta med skyltar som varnar för halt väglag

Han hade kommit åkande genom staden med sin hustru på passagerarplatsen och fått bakhjulssläpp. En otrevlig upplevelse för vem som än råkar ut för det. Dessbättre hade det gått bra och de klarade sig utan att hojen kastade. Detta var förmodligen långt ifrån den enda skräckupplevelsen för landets motorcyklister på grund av så kallad sprutlagning. När vi kommer till vägbeläggning så finns det ett par saker jag skall försöka reda ut för att man skall förstå hur det där med sprutlagning funkar. Först och främst har vi asfalt.

Asfalt läggs ut med asfaltläggare och skall vara varmt och stelnar när det kyls och plattas till med en vägvält. Oljegrus kan läggas kallt och det tar längre tid för oljegruset att stelna. Sedan är det då det här med sprutlagning. det är vad man skulle kunna säga en "quick fix" för att  skjuta upp dyrare vägunderhåll. Sprutlagning är inte en vare sig särskilt hållbar eller effektiv metod att laga vägar, det är däremot den billigaste metoden. Det fungerar så att man sprutar ut ett tjärbaserat asfaltklister på den slitna vägen sedan sprider man ut ett tunt lager grus på klistret och jämnar till. Sedan är tanken att fordonen som kör på vägen skall med hjälp av sin tyngd se till att så mycket grus som möjligt fastnar i klistret. Efter några dagar då klistret torkat och en del nytt grus fastnat sopas överflödet bort.

Det största problemet är kanske inte sprutlagningen i sig, det går att klara sig igenom med anpassad hastighet. Det som är riktigt farligt är när det saknas varningsskyltar. I flera fall vore även begränsad att föredra. Det finns många exempel på mc-förare som gått omkull på grund av sprutlagning. För några år sedan skrotade min bor en Honda Super Blackbird, en lite bit hemifrån på en väg där han ofta kör. Han hade kommit åkande där dagen innan men nu hade någon varit där och sprutlagat men ännu inte fått upp några skyltar. Min bror är en mycket rutinerad hojåkare med massor med mil i mc-sadeln. Detta hjälpte föga när han gick in i böjen med vanlig hastighet och nedlägg, när hojen plötsligt släpper för att sedan få fäste och kasta av honom. Min bror klarade sig dessbättre med blåmärken och hjärnskakning. Hondan var däremot utan räddning och fick gå till demontering.

Det hjälper således föga att vara vare sig rutinerad eller försiktig om man plötsligt blir överraskad av detta nyklistrade underlag. Det bästa vore givetvis om stat och kommun slutade att använda denna metod till förmån för ur trafiksäkerhetssynpunkt bättre. Tills dess är det minsta de kan göra att se till att det finns varningsskyltar uppe så att vi som åker på två hjul ser att det är viktigt att slå på farten och ta det extra försiktigt. Om du skulle upptäcka fel och brister när det gäller vägunderhåll eller vägarbeten kan du rapportera detta direkt till trafikverket. Mer information hittar du på länken här Trafikverket Vägrapportör  Ta det försiktigt där ute plötsligt kan rullgrus från sprutlagning dyka upp. Var extra försiktig om du ser vägarbetsskyltar man vet aldrig riktigt vilka överraskningar de har att erbjuda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar