tisdag 17 juni 2014

Prestigelöshet underlättar ibland

Under många år åkte jag ofta i grupp med en klubb jag var medlem i. Att köra motorcykel i grupp är kul men det kräver att alla har koll på läget för att det skall fungera så säkert som möjligt.

För ett tag sedan skrev jag om mc-körning i grupp och hur detta lämpligast går till och idag tänkte jag återkomma lite till de ämnet. Min erfarenhet sträcker sig inte bara till att köra i grupp. Jag har förutom deltagare varit både Road Captain och Tailgunner / Road sergeant ( den som åker sist. Unde alla dessa gruppturer jag deltagit i har det ofta varit en sak som fallerat. Om Detta har ibland berott på okunskap men oftast har det handlat om prestige.

För att uppnå säkrast möjliga organisation i gruppen skall det vara så att  de minst rutinerade eller ovana förarna skall åka längst fram bakom Road Captain medan de mest rutinerade förarna åker längst bak. Det jag har upptäck ät att i detta fallet spelar prestigen många ett spratt. Mindre rutinerade förare ser till att skaffa sig en plats långt bak av den enkla anledningen att de antagligen inte vill visa att de rookies när det gäller gruppkörning. Varför skall de orutinerade gruppåkarna inte åka långt bak kanske du undrar? Ju längre bak i gruppen man kör ju fortare går det. Ibland brukar man kalla det gummibandseffekten. Detta fenomen är näst intill oundvikligt även om det är en mycket rutinerad Road Captain som kör lugnt och jämnt.

När det går fort blir reaktionstiden kortare vilket gör att man i farliga lägen får mindre med tid på sig att reagera och agera. Det handlar om de övriga gruppdeltagarnas säkerhet konstigare än så är det inte. Handen på hjärtat tycker du att det är ok att äventyra dina klubbkamraters säkerhet för att du skall verka lite mer rutinerad. Den bästa lösningen är att låta Road Captain bestämma vem som skall köra var i kortegen och givet vis skall du som deltagare finna dig i detta. Gör du inte det så tycker jag att du skall starta din hoj köra där ifrån. Som soloåkare kan du ha hur mycket prestige du vill men vid gruppkörning skall du följa Road Captains uppmaning. Vid ett flertal tillfällen när jag varit Road Captain vid första stopp fått be förare att flytta fram i kortegen för att det inte fungerat. Vid något tillfälle har den som fått tillsägelsen blivit sur och åkte hem. Bättre det än att han äventyrat klubbkamraternas säkerhet.

Det är en härlig känsla att köra motorcykel i grupp och extra kul är det att ligga långt bak så man ser alla hojarna framför sig. Se till att få en inlärningsperiod så kommer du senare att få åka långt bak. Titta efter hur andra gör prata med dina klubbkamrater och var inte rädd för att fråga. Ställer du inga frågor får du heller inga svar. Lyssna på vad din Road Captain har att säga innan turen och är något oklart så fråga. Då kommer du snabbt att bli varm i kläderna och få en plats längre bak i kortegen om det är viktigt för dig. En sak bara, prestigen kan du lämna hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar