måndag 16 juni 2014

Vad är det som händer när solen kommer fram?

Jag är inte den som brukar odla konspirationsteorier men något mystiskt är det. Jag vet att vi i den kalla norden är ett solälskande folk som gärna vill få lite UV strålning på våra blekfetakroppar när tillfälle ges. När det gäller motorcykelförare och solen verkar det som om den dessutom har en negativ inverkan.

Igår åkte jag och hustrun en tur på nästan 20 mil på skånska småvägar. Solen sken och det var varmt och skönt. Det var vad man skulle kunna säga fint åkväder. Även om det är varmt så tycker inte jag att mc-kläder sitter i vägen. När det rullar så kyler fartvinden tillräckligt mycket för att man inte skall "svettas ihjäl" Så tycker långt ifrån alla märkte jag igår. Under dagens tur var det tydligt att solen och värmen får många motorcykelförare att tappa förmågan att tänka efter före. Igår verkade det som om handsvett var en av de saker som de skånska motorcyklisterna var mest rädda för. Jag konstaterade att jag mötte minst en handsklös förare per mil.

Häromdagen skrev en av mina facebookvänner att ifall man kör omkull i 50km/h så kanar man i åtta sekunder på asfalten innan det stoppar. Som "amatörmotorcyklist" har man sällan tränat bort refexen att ta emot sig med händerna. Då kan man ju enkelt föreställa sig hur en händer skulle se ut efter att man kanat med dem mot asfalten i dessa åtta sekunder.

Nu är det inte endast handsvett de skånska motorcyklisterna verkar vara rädda för. Visst skulle man kunna säga att många av de som var ute och körde motorcykel idag hade ett kreativt tänkande när det gällde att utveckla olika kreationer. Dagens förstaplats vanns av en kille i Helsingborg som tokgasade på en gul Harley V-rod ikädd svart linne kakishorts och spygöna loafers. En stund senare blev jag omkörd av en gubbe på BMW som för dagen var utrustad med vinröd t-skjorta och sandfärgade dockers och på fötterna hade han träskor. Så fortsatte turen vi antingen mötte eller blev omkörda av de ena efter den andra som tydligen ansåg att en kropp utan svett var betydligt viktigare än den egna säkerheten. Det finns ett gammalt talesätt "när spriten går in går vettet ut". Detta skulle jag vilja ändra till "när värmen går in går vettet ut" Visst jag förstår det där med frihetskänsla, det fria valet att vara rebellisk och göra som man själv vill. Men jag begriper inte hur de vill äventyra sin egen säkerhet och hälsa bara för att slippa bli svettig eller varm.
Denna killen har klotat i 40 knyck iklädd t-shirt

För min del är det självklart att jag hellre är svett och åker omkull med mc-kläder på kroppen istället för att vara sval och torr och köra omkull i shorts och t-shirt. Sedan står det så klart var och en fritt att välja fast innan du väljer att åka hoj utan mc-kläder bör du läsa det finstilta i villkoren för din mc-försäkring. Det är ganska troligt att där står att försäkringsbolaget kräver att du använder skyddsutrustning. Tyvärr finns det försäkringsbolag som låter sina kunder slippa detta krav mot att man betalar högre försäkringspremie. Det är dumt tycker jag. Idag finns det ju kevlarjeans och Hoodies och andra tröjor med kevlarförstärkning om man inte vill åka med skin eller allvädersställ. Tycker du inte att dagens bilder är tillräckligt avskräckande så gör en bildsökning på google och skriv road rash i sökrutan.

Ha en trevlig dag och komihåg att det är "Ride to work day" idag så du tar väl hojen till jobbet?

8 kommentarer:

  1. Det är lite upp till var en en. När man sätter sig "oskyddad" på hojen så tror man att man kommer köra den i mopedhastighet. Och då hade man inget skinnställ.
    Man ska ändå bara en kort sträcka. Stranden, fiket, gymmet etc.
    Och all extra utrustning blir ett meck. Det man vinner på att ta hojen till jobb i trafik, förlorar man på tiden med kläderna.
    Jag tycker det är upp till var och en, vad de vill ha på sig och hur de ska köra. Detta gäller hjälm med.
    Sedan tittar vi på Darwin i praktiken.

    SvaraRadera
  2. Vissa struntar i skydden eftersom de bara ska köra en liten runda men det kan ju hända en olycka efter en minut man vet ju aldrig hur andra fordon kör eller om vilt hoppar ut på vägen osv. Jag är fullt utrustad när jag skall åka mc men är det för varmt så kan man ju vänta till kvällen istället för att åka i t-shirt o shorts.

    SvaraRadera
  3. det här förklarar det kanske "saxat från en artikel" För några år sedan hade jag ynnesten att få intervjua en neurolog och professor i Uppsala som förklarade vad det beror på.

    Professorn berättade i korthet följande: vi föds alla med ett ämne i kroppen som avgör hur riskbenägna vi är. Det heter monoaminooxidas och förkortas MAO. Har du medelhöga nivåer av detta ämne är du som de flesta, varken speciellt modig eller överdrivet rädd. Har du lägre nivåer är du mer riskbenägen, men också mer kreativ. Har du höga nivåer är du väldigt försiktig, kanske rentav ängslig och vågar i värsta fall knappt någonting alls.

    SvaraRadera
  4. Tack för input oh kloka tankar. Spännande att det faktiskt finns en medicinsk förklaringsmodell. Personligen tror jag att det inte att det tillstörsta delen beror på rent medicinska faktorer utan mucket är också okunskap. Man har inte tänkt efter vad det innebär att åka oskyddad. Det flesta av oss är ju inte särskillt förtjusta i när det gör ont. Jag jade en kollega som var tävlingscyklist och jag vet hur han såg ut när han kom till jobbet och hade vurpat i någon tävling. Ingen vacker syn kan jag lova. Då var det inte så svårt att räkna it hur man skulle se ut efter en vurpa i 70 eller kanske ännu snabbare om man inte hade haft mc-kläder. Jag håller med om att alla gör ett eget val, men jag vidhåller ändå att man bör läsa det finstilta i sin mc-försäkrings villkor innan man ger sig ut och gasar i badtofflor och shorts. Det kan annars bli en dyrköpt erfarenhet.
    //magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det blev lite si och så med stavningen. Stora farbröder skall tydligen inte försöka författa saker på sin telefon ;-)
      //magnus

      Radera
  5. Visst kan man säga att det är upp till var och en men sen finns det ju anhöriga som blir drabbade t.ex av rehabiliteringen och som ibland lider lika mkt. I detta land har vi gratis sjukvård, i t.ex. USA finns inte detta utan bekostas av egna försäkringar. Jag tycker det är vårdslöst och brist på ansvar att inte bära skyddsutrustning och någonstans känner jag kanske, att ok, kör utan skydd men betala sjukvården också då. Samma sak gäller bilbälte eller köra full/påtänd. Varför skall andra betala för bristande omdöme? Lite drastiskt kanske men det får de huvudlösa att tänka.

    SvaraRadera
  6. Du har helt klart en poäng i det du skriver. Ytterligare en faktor man kanske inte tänker på är att de förare som väljer att köra utan skyddsutrustning även bidrar till höjda försäkringskostnader. I försäkringsbranschen heter det ju att varje fordonstyp skall bära sina egna kostnader. Höga kostnader för sjukvård, rehabilitering, invaliditetsersättningar, hjälpmedel, sveda och värk mm bidrar på sikt till högre premier. Minimerar vi skadorna på landets mc-förare så håller vi nere premierna
    //magnus

    SvaraRadera
  7. Men vad tusan?! Varför klistrades det in..? Sorry!!

    SvaraRadera