lördag 14 juni 2014

Stoppa allt gnissel och gnäll

Härom dagen kom kamrat Olsson förbi när jag stod utanför mitt jobb, i full färd med att låsa min gamla Skeppshult cykel. Jag vet inte vad som blivit fel med min hoj, den har börjat att gnissla, deklamerade kamrat Olsson högt och ljudligt.

Gnisslar den hela tiden undrade jag. Nej bara när jag slår av på gasen sa Olsson. Bra sa jag det är ett gott tecken. Antagligen är det din drivrem som gnisslar. Hurdå undrade Olsson? Med hjälp av friktion sa jag för att låta lite kryptisk och inte avslöja allt med detsamma. Om man kör Harley eller någon annan hoj som drivs med rem kan man råka ut för detta problem. Drivremmens kanter poleras upp av sidorna på Bälthjulet. När kanten blir riktigt blank kommer gnisslet som ett brev på posten. När så är fallet hjälper varken att spänna eller slacka på remmen. Den behöver en annan behandling då. Nu kan det givet vis vara så att remmen gnisslar ifall den är för hårt spänd men har du inte varit på och ändrat spänningen på remmen nyligen så är det inte det som är problemet.

Det man behöver göra är som det så fint heter en okulär besiktning, alltså titta på den. Enklast sättet är ifall man har en lite mc-lyft så slipper man ligga på golvet och kräla. Upp men hojen på lyften, titta på remkanten samtidigt som du roterar bakhjulet. Ser remmen blank ut tar du fram en bit smärgelduk som du håller mot remkanten samtidigt som du snurrar på bakhjulet. Håll på så tills du fått en matt yta på. Gör om proceduren på andra remkanten. Detta skall förhoppningsvis räcka för att stoppa "fågelsången" Ser remkanten väldigt torr och fnasig kan du prova att smörja kanten med stearin. Ta ett ljus håll mot remmens sida och snurra på bakhjulet, ett fint gammalt harleyåkartrick. Du skall inte använda remspray som du kan köpa på macken. Det är ett klister som skall användas till gnisslande kilremmar och inte till tandremmar. Skulle inte slip eller stearin tricken hjälpa så kan orsaken vara att bakhjulet inte spårar eller att remmen är för hårt spänd.

Hur du kollar att hojen spårar skrev jag om i ett inlägg i september förra året klicka på länken så kommer du dit. Hur vet man om hojen spårar Det finns ytterligare ett inlägg från januari 2013 om justering av remmen den länken hittar du här. Håll koll på remmen.

Ha en trevlig dag och njut av det vackra vädret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar