måndag 9 juni 2014

Vad är rätt hastighet?

Igår när jag var ute och körde en runda i Skåne och kom åkande på en liten slingrig "ko-stig" som var 70 skyltad kom jag att fundera kring det där med fart och vad som är rätt hastighet.

I undersökningar kring motorcyklister och deras beteende i trafiken har det framkommit att hastigheten sällan det som avgör ifall ens beteende är trafiksäkert eller inte. I alla fall om man frågar motorcyklisterna själva. Om du som motorcyklist ibland väljer att gasa på lite mer så innebär ju det inte per automatik att du uppträder trafikfarligt så fort du passerar vägens hastighetsbegränsning. Tolka nu inte detta som att jag tycker att det är fritt fram att tokgasa och köra som en vettvilling.

Jag tycker att man skall sträva efter att hålla hastighetsbegränsningarna, men även jag förfaller ibland till att ge lite mer gas och åka fortare än vad som står på skyltarna. Det gäller dock att som man brukar säga "köra med insidan" och tänka efter före. På vissa ställen kan det vara precis tvärt om där skulle man uppträda trafikfarligt om man höll den hastighet som står på skyltarna. Jag skulle kunna visa på flera Skånska småvägar där det vare sig är lämpligt eller näst intill omöjligt att hålla 70 som det står på skylten i alla fall på mitt touringlokomotiv. Det gäller med andra ord att anpassa farten efter rådande förutsättningar.

Att hålla hastighetsbegränsningen är inte det samma som att hålla rätt fart. Tyvärr är denna teori inte användbar i en diskussion med trafikpolisen där är det alltid hastigheten på skylten som gäller. Att hålla rätt fart är också att ta hänsyn till väder, väglag, trafikmängd, viltvarningar, och mycket mycket mer. Nu kommer värmen och det kan medföra en och annan risk som vi ibland glömmer bort. Jag såg igår när jag stannade till på ett ställe för att bli av ett flygfä som letat sig in i hjälmen. När jag ställde ner hojen på stödet såg jag att oljegruset blödde skrapade man på ytan så lossnade de översta lagret och ett svart klet blev synligt. Då kan det bli halt. Ta det försiktigt även om du har bra värme i däcken och borde ha bättre fäste än vanligt.

Nu är det redan måndag igen och vi har en ny orörd arbetsvecka framför oss. Gasa lugnt och komihåg rätt hastighet är aldrig att ligga på gränsen för vad som är möjligt i alla fall utanför motorbanan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar