torsdag 12 juni 2014

Ja men hallå! hur dum i huvudet får man vara.

Dagens ämnet har jag skrivit om förr men jag tyckte att det fanns anledning  att repetera. Det verkar som om det knappast finns någon hejd på galenskaperna när det gäller att saluföra saker på blocket.

Igår upptäckte jag en annons där annonsören verkligen inte hade tänkt efter före. Jag hoppas att det var så det var. Jag hoppas att det inte var någon elak typ som försökte sälja till någon stackare som inte förstod bättre. Det hade varit ovanligt utstuderat och gement. Det som var till salu var två gamla hjälmar.
Såhär löd annonstexten
700:-
2st begagnade integralhjälm av märket Nolan och Grex
Finns lättare stöt skador och lite repor men det är definitivt inget som påverkar användningen av dom.
Mer info om hjälmarna finns på bilderna

700 för båda eller 400st

Finns att hämtas i XXXX XXXXX


Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Köp aldrig en begagnad hjälm. Inte ens om den är utan som i detta fallet "lättare stötskador" Det är lite som att köpa begagnade utslitna bromsbelägg. Vem skulle göra det? Det spelar ingen roll om en begagnad hjälm ser ut som vore den ny, En begagnad hjälm är en förbrukad hjälm, du kan aldrig veta vad den varit med om det kan finnas sprickor och skavanker som inte syns utanpå. För några år sedan var jag på en "klubbkväll" hon en av de lokala mc-handlarna. Han som tog hand om oss stod och studsade en polycarbonat (plast) hjälm i betonggolvet. Sedan visade han upp den för oss och det syntes inte ett märke, samtidigt som han ställde frågan. Skulle du vilja använda denna hjälmen när du är ute i trafiken? Just i det ögonblicket insåg jag att det inte går att lita på hur en hjälm ser ut man måste veta om vad den varit med om för att man skall våga lite på den. Hjälmen är den viktigaste delen i din skyddsutrustning. Var inte dumsnål och tro att du är smart som sparar någon tusenlapp. Denna besparing kan bli en mycket dyrköpt erfarenhet.

Gasa lugnt var rädd om dig och komihåg ditt mantra "Köp aldrig en begagnad hjälm" 
Köp aldrig en begagnad hjälm" Köp aldrig en begagnad hjälm" Köp aldrig en begagnad hjälm" Köp aldrig en begagnad hjälm"

2 kommentarer:

  1. bra påminnelse…
    själv uppgraderar ja hjälmhyllan i garaget,
    var 3-4 år…..billig försäkring tycker ja

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är lite obehagligt med körskolans hjälmar. Jag fick dessutom vara snudd på otrevlig för att de skulle fixa en i storlek XXS. Snubben tyckte att jag bara skulle spänna handelsnetto hårdare på den för stora hjälmen... Efter viss otrivsel fattade han att det är farligt med för stor hjälm. Suck.

    SvaraRadera