torsdag 12 juni 2014

Först över 200

Jag vet att jag har skrivit om det förut men för ett tag sedan kom jag åkande längs sydkusten.  Jag hade passerat Smygehuk och for vidare öster ut. Några kilometer senare kom jag till en nästan magisk plats i Sveriges mc-historia.

En plats som blivit både lycka för somliga och misslyckande för somliga. Den lyckligt lottade Hette Ernst Henne och den som inte uppnådde de han drömt om var Folke Mannerstedt. Det jag talar om är Beddingeloppet. Ett rakbanelopp där man körde den så kallade flygande kilometern. Detta skedde på en raksträcka rätt igenom byn Beddingestrand. Idag är det en slät och fin asfaltväg som tyvärr är 50 skyltad så några nya hastighetsrekord lär här inte bli.

Tävlingarna som hölls här mellan 1929 och 1931 har kanske inte i sig satt några djupare spår men ett av åren hände här något historiskt och för den tiden något nästa ofattbart. I slutet av 20 talet och början av 30 talet fanns det ingen slät asfalt här utan det som idag benämns med väg 9 var en smal gropig grusväg. Tävlingsarrangören hade antagligen gjort sitt yttersta för att släta till och preparera vägen så mycket som möjligt. jag tror ändå inte att de på något vis går att jämföra med dagens raceingbanor. Folke Mannerstedt Hade tillsammans med ledningen för Husqvarna bestämt att det var på just Beddingeloppet det fanns bäst förutsättningar för att sätta det historiska hastighetsrekord som så många suktade efter.

Det var till och med så att Husqvarna konstruerade en helt ny motorcykel för ändamålet. En unik maskin på många sätt. Konstruktionen var helt unik. Husqvarna lät bygga en rakbanemaskin med litet bakhjul som kördes knästående för att minska luftmotståndet och för att få bättre fäste. Ekipaget försågs med en Mannerstedtkonstruerad 350 motor. Tanken var att man nu äntligen skulle krossa drömgränsen 200 km/h på Svensk mark. Nu lyckades man inte utan fick se sig snöpligt slagna av den tyska Fartkungen Ernst Henne som tävlade på en fabriksvässad BMW som försetts med kompressormatning. Hennes flygande kilometer resulterade i en hastighet på 202.25 km/h.

Det blev således en Tysk istället för Husqvarnas fabriksteam som slog rekordet. Ernst Henne fortsatte sin karriär och var stor idol i tyskland där han satte flera ytterligare fartrekord. När man kommer åkande längs väg 9 och närmar sig Beddingestrand så drar det lite extra i högerhanden och visst skulle man vilja vrida till på gasrulle för att få kunna känna hur det kändes för Ernst Henne och de andra förarna.

Fast nu för tiden är det ju asfalt på vägen, så det är kanske lika bra att det är 50 skyltat. Åka  200 på slät asfalt med modern motorcykel är inte riktigt samma utmaning. Beddingemaskinen finns utställd på Husqvarnas Fabriksmuseum. Ha en trevlig torsdag och Gasa Lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar