tisdag 17 juni 2014

Riskmedvetenhet lika populärt som provocerande

Gårdagens blogginlägg som handlade om frånvaron av handskar och mc-kläder hade många besökare och jag fick många kommentarer både på bloggen men även på facebook och via mail. De flesta var glada och uppmuntrande men jag har också fått en del sura kommentarer.

Det mest spännande i detta är att flera av de som känner sig träffande försöker rättfärdiga sitt eget val att köra utan skyddsutrustning genom att kasta skit på mig. Som vanligt blir jag kallad feg och det påstås att jag inte har förstått hur man njuter av mc-åkning. Då undrar jag hur dessa personer kan veta hur jag tänker. Jag tror inte att de ättlingar till det gamla danska trolleri och tankeläsarparet Erik och Gulli Truxa? Det måste handla om något annat då upplevelser är subjektiva och individuella för alla som kör motorcykel. Jag misstänker att de känner sig träffade och att det jag skrivit om säkerhet och riskmedvetenhet någon stans skapar ett visst mått av osäkerhet inför det egna valet.

De flesta av oss fungerar ju så att vi vill ha bekräftelse på att de val vi gör också är de rätta. När det då kommer någon ( i detta fallet jag ) och påstår det motsatta är det förmodligen naturligt att försöka rättfärdiga sitt eget val eller ståndpunkt genom att påstå att den som tycker något annat är den som har fel. Om det nu är så att det jag skriver om säkerhet och riskmedvetenhet upplevs som provocerande så får jag bjuda på det. Med tiden har jag blivit bättre på att ducka när skiten kommer farande. Jag blir inte längre provocerad av att kallas feg och trist. Är det så dessa personer tror att jag upplever mitt liv så bjuder jag på det. Kan jag genom att upplevas som provokatör så ett litet frö av säkerhetstänk hos den som blir upprörd så är jag nöjd. Förhoppningsvis kan det kanske bidra till att någon hojåkare blir lite mer rädd om sitt eget skinn.

Var och en gör sitt eget val och anser du att det inte finns någon anledning att vara rädd om dig själv så är det ditt eget beslut. Gör som du vill men rättfärdiga inte dina val genom att se ner på dem som använder den utrustning som finns för att göra hojåkningen säkrare. Att vara rädd om sig är inte det samma som att vara feg. Gör dit val men är det så att du känner dig provocerad av säkerhetsstänk och bilder på skrubbsår så kanske du skall ta dig en funderare om det egna valet är det rätta.

Jag tycker om att köra motorcykel och jag gillar att åka fort. jag tycker om att känna farvinden och jag kan tilltalas av adrenalinruset hojåkingen ibland ger. Jag tycker däremot inte om att ta onödiga risker. Därför är mitt val att åka med hjälm, handskar och riktiga mc-kläder. Det gör mig säkrare som motorcyklist och jag upplever att det är så att jag med rätt utrustning kan tänja på gränsen lite till. Som motorcyklist kan du kanske lita på din egen förmåga och det kan säkert bidra till en viss ökning av säkerheten men, kan du lita på dina medtrafikanter, vilt, underlag, vägunderhåll mm. Som sagt valet är ditt.

Gasa Lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar