fredag 5 september 2014

En gammal hojkamrat behöver hjälp!

Igår när jag öppnade Facebook såg jag att en av mina gamla hojkamrater från tiden i YCC hade publicerat en förfrågan eller vädjan på Vulcan Riders Facebooksida.

Såhär skrev Kenny:

Skall tillbringa 7 veckor f.o.m 140929 i Uppsala för behandling på Akademiska sjukhuset. Under denna tiden skall jag bo på patienthotellet som tar 900:- dygnet exkl. mat. Dessa pengar får jag själv betala och sedan ansöka om återbetalning hos försäkringskassan. Finns där någon inom VR som kan tipsa om ett billigare boende där man utan större problem kan ta sig fram och tillbaka till Akademiska var dag. Vore tacksam för tips.
Mvh
Kenny Baech 
Klågerup/Skåne

Jag kände att jag ville dela med mig av detta ifall det är någon av mina läsare som har en lösning på Kennys dilemma. Jag blir både ledsen arg och upprörd när jag läser det han skrivit. Här har vi en man som arbetat och betalat skatt hela sitt liv som skall behöva slanta upp dessa pengar i detta fallet 44100kr + matkostnaderna ur egen ficka för att kunna få den behandling och sjukvård han behöver. Visserligen så kanske "men märk väl kanske" försäkringskassan återbetalar detta.

Jag blir så ledsen varje gång jag ser resultatet av att vi monterat ner välfärdssamhället och detta för att vi som redan har en hygglig lön skall få några hundralappar mer i plånboken. Vad hjälper dess futtig hundralappar den dag vi verkligen behöver hjälp av vårt samhälle? För Kennys del gör det antagligen varken från eller till och antagligen inte för dig eller mig heller.
Vi måste stoppa nedmonteringen av vårt välfärdssamhälle

De som tror på populistiska snabblösningar hävdar säkert att det beror på kostnader för invandring och flyktingmottagning. Personligen tror jag inte alls på det. Det är helt andra mekanismer som är orsaken. Under en längre tid har landets politiker monterat ner välfärdssamhället och sänkt skatten för landets hög och medelinkomsttagare till förmån för egenavgifter. Ifall vi väljer att ha ett politiskt styre som anser att egenavgifter är bättre än skatt och rättvis fördelningspolitik så kommer en del medborgare att komma i kläm. I detta fallet har min gamla hojkamrat fastnat i rävsaxen och det gör mig uppriktigt ledsen.

Jag delar Kennys inlägg via min facebooksida. Skulle någon ha en lösning på hans problem går det att få fatt i honom den vägen. Dela gärna detta inlägg så att det löser sig för Kenny!

Ha en trevlig fredag och hoppas att sensommarvärmen håller i sig så att det kan bli några mil på hojen.

1 kommentar:

  1. Trist o tråkigt för Kenny. Så du Magnus tror inte att flykting o invandringskostnaderna har med detta att göra? Har du funderat över varför Borg o Reinfeldt helt plötsligt börjar be oss svenskar att "öppna våra hjärtan"? Förut sa de ju att invandringen var lönsam? Vilken dag blev den olönsam, o kostsam? Ljög de förut? Tänk efter, o fråga Din politiker! Hur mycket invandring/flyktingmottagande ska vi ha? Hur mycket orkar vi?

    SvaraRadera