tisdag 2 september 2014

Framtiden är här, i alla fall visionen om den

Igår öppnade det så kallade Tylösandsseminariet som är en paneldebatt kring trafiksäkerhetsfrågor och hur vi skall göra för att bättre sträva mot den så kallade nollvisionen. Givetvis var SMC på plats för att ge sin syn på saken. För SMC:s vidkommande handlar det om att försöka skapa debatt om hur vi ökar säkerheten för landets mest utsatta trafikantgrupp, motorcyklisterna.

I samband med seminariet lanserade SMC en skrift man valt att kalla MC-visionen 2.0. Detta är en revidering och utveckling av skriften MC-visionen SMC lanserade 2008 även detta i samband med Tylösandsseminariet. MC-visionen föll i god jord och blev mycket väl mottagen.

På sätt och vis blev denna skrift startskottet för modernt säkerhetsarbete för landets motorcyklister. Mycket har hänt under de gångna sex åren. Nya förutsättning och undersökningar och nya parametrar man tagit hänsyn till. Detta resulterade då naturligt vis i en 2.0 version. Ett som jag tycker smart trafikpolitiskt drag av SMC är att en avdelning av skriften handlar om motorcyklisternas ansvar.

Det är oerhört viktigt för att nå framgång att vi visar att landets motorcyklister är villiga att bjuda till och göra vad vi kan för att hjälpa till att skapa en bra och säker trafikmiljö för alla trafikanter. Kan vi motorcyklister visa att vi som grupp tar ett stort ansvar, kommer det förhoppningsvis att ge oss större möjlighet att dels få igenom våra egna krav och dels att det tas större hänsyn till oss när det gäller trafikpolitik och trafikplanering. Jag håller tummarna och hoppas att MC-visionen 2.0 kommer att få ännu större genomslag än sin föregångare.

MC-visionen 2.0 kan du läsa här
Maria Nordqvist tog givet vis hojen till Tylösand

Kom ihåg att det är via SMC vi har störst möjlighet att påverka våra politiker att skapa så bra förutsättningar för landets motorcyklister som möjligt. Ju fler hojåkare som blir medlemmar och ju fler som arbetar med att sprida budskapet kring motorcyklisternas utsatthet och behov i vår trafikmiljö ju större chans har vi att lyckas. Handen på hjärtat visst är det så att du inte skulle ha något emot att vajerräcken förbjöds, att det monterades underglidningsskydd på vägräcken där det behövs, att landets vägar beläggs med asfalt som inte blir hal mitt i sommaren mm. Detta kan varken du eller jag förändra om vi står ensamma och stångas med landets politiker men tillsammans går det.

Ha en kalasdag nu är vi halvvägs till helgen Gasa Lugnt

2 kommentarer:

  1. en liten undran....va du me där ??
    //albin

    SvaraRadera
  2. Tyvärr tyvärr Albin men det hade varit spännande att få vara på plats. Men vem vet informationen så kanske :-). Ha en trevlig dag!
    //magnus

    SvaraRadera