onsdag 3 september 2014

Vi föregår med gott exempel.

Bilden av motorcyklister hos allmänheten och i media har oftast ett skamfilat rykte. Ofta framställs vi som Fartgalningar med dödslängtan vars uppträdande i trafiken helt saknar moral och hänsyn.

Tittar vi på statistiken och jämför motorcyklister med övriga trafikanter målas det upp något helt annat en den gängse mediabilden. Tittar vi till exempel på antal olyckor med dödlig utgång under de senaste 20 åren kan vi se att dessa ligger på en ganska konstant nivå och kanske till och med minskat något. Under samma period har antalet registrerade motorcyklar fördubblats. Statistiskt sett har således antalet motorcykelolyckor minskat sett till antalet registrerade hojar.
allt var inte bättre förr

I undersökningar kring hastighetsöverträdelser på vägar med fartkameror är inte motorcyklisterna överrepresenterade trots att motorcyklister inte kan bötfällas i fartkamerorna. Där föll argumentet för att införa regskylt fram för att kunna sätta dit hojåkare vid fartkameror. Tittar vi på efterlevnaden att stanna vid stop-skyltar så är moralen högre hos motorcyklisterna än övriga trafikanter. Så fortsätter det om tragglar vidare i statistiken. Majoriteten av landets motorcyklister vet att uppföra sig.

Klart att det till stora delar är ren självbevarelsedrift och en produkt av det vi kallar riskmedvetenhet. Igår skrev jag om SMC:s skrift MC-visionen 2.0 Där skrivs det mycket om egenansvar och vad motorcyklisterna själva kan göra för att öka säkerheten och minska riskerna. Givet vis är detta rätt väg att gå vi kan inte nöja oss med att slå oss för bröstet och konstatera att vi är bäst. Alla kan utvecklas alla kan bli bättre. Ju mer vi utvecklar vår körteknik, ju mer riskmedvetna vi blir dess då roligare blir det att köra hoj.

Är man den typen som vill testa sina gränser finns det idag goda möjligheter att göra detta på bana. Ute i trafiken skall vi fortsätta att vara föredöme och goda medtrafikanter. Sedan skall jag villigt erkänna att jag är långt ifrån Guds bästa barn när det gäller att hålla hastigheter, men det gäller att välja sina tillfällen och det gäller att välja rätt vägar för att fartupplevelsen skall bli så stor som möjligt. Visst fullgas spar tid, som någon lustigkurre uttryckte det men tyvärr spar det inte liv.

Ha en trevlig dag och Gasa Lugnt

2 kommentarer:

  1. Spar tid..... i vilken sparbössa stoppar dom det då???

    SvaraRadera
  2. Ja det kan man fråga sig :-)
    //magnus

    SvaraRadera