tisdag 2 september 2014

Ösregn satte stopp för bloggandet.

Värsta ösregnet på 150 år står det att läsa i Sydsvenska dagbladet idag. I söndagsmorse kom det mer än 100mm regn på några timmar och stora delar av Malmö Limhamn och Vellinge blev översvämmat.

Jag hade tur jag fick inte in något vatten vare sig i garaget eller i källaren. För en del gick det betydligt värre när jag cyklade till jobbet i morse låg det högar med blöta saker i var och varannan trädgård. På många ställen var det forfarande pumpar som gick för att tömma  vattenfyllda källare. När jag öppnade dörren och klev in på jobbet möttes jag av en blöt dörrmatta, nedanför halvtrappen stod det 30cm vatten. Det var bara att hoppa ur skor strumpor och byxor och vada ut i rummet för att se vad som kunde räddas.

Min dator som stått i en datorväska på golvet hade fått sig ett rejält bad så den var ren och fin, funktionen är nog däremot tvivelaktig. Min arbetsplats var ändå lindrigt drabbad i jämförelse med mycket annat I garaget under huset Kronprinsen i Malmö står flera hundra bilar och antagligen ett antal motorcyklar i en meterdjup blandning av avloppsvatten, bensin och diesel, Jag har ett par kompisar vars bilar står och marinerar i denna blandning. Oerhört trist. Det är lätt att vara efterklok och nog är det så att köra upp bilen från garaget är inget man tänker på när det kommer ett ösregn. Antagligen kommer det att bli ändring på detta.

En annan kamrat gjorde en hjälteinsats och rullade ut flera motorcyklar ur ett storbilsgarage när regn och avloppsvattnet började att forsa in. Jag har ännu ingen klar bild av omfattningen när det gäller vattenskador på bilar och motorcyklar men misstänker att det är en ganska ansenlig mängd. Själv hade jag turen att klara mig, det var inte utan viss bävan jag gick ut i garaget. Där var torrt trots att jag har garage i källaren och en ganska brant nedfart. Däremot slogs min 4G uppkoppling ut av vattenmassorna så därför kom det inga blogginlägg. Nu har jag återfått kontakten med cyberrymden. Simma Lugnt nej jag menar Gasa Lugnt

Sydsvenskan läsarbilder från regnkaoset

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar