måndag 13 oktober 2014

Nu är det fyndläge!

Jag surfade in på blocket för att bilda mig en uppfattning om begagnatmarknaden och konstaterade att är man sugen på att handla hoj så kan det nog vara läge att slå till ganska omgående.

På blocket finns det i skrivande stund drygt 20 000 motorcyklar till salu i Sverige Det innebär att drygt 6% av landets registrerade motorcyklar söker ny ägare via blocket. På bytbil.com finns det drygt 14 000 hojar till salu vilket då skulle motsvara 4% I runda slängar kan vi då konstatera att var tionde registrerad motorcykel är till salu.

Utbudet är stort och antalet köpare är begränsat så det är helt klart köparens marknad. Jag misstänker att det finns goda möjligheter att göra en kanske inte bra affär men i alla fall en mindre dålig. Det kostar att ligga på topp som man brukar säga. Går du i köpartankar så var välförberedd innan du slår till så har du ökat dina chanser att göra ett riktigt fynd. Leta flera annonser på den hoj du är intresserad av så att du kan bilda dig en uppfattning om vad som är ett bra pris. Va inte rädd för att lägga ett lågt bud. Ha is i magen och bestäm dig redan innan affären har gjorts upp hur mycket du vill betala.

Går säljaren inte med på ditt bud så finns det fler objekt. Dag skiljer det sällan mycket i pris oavsett om du köper privat eller hos handlare de flesta handlare har anpassat begagnatpriserna till de nivåer som råder på blocket. Idag är det dessutom fullt möjligt att du hittar privatannonser där angivet pris ligger högre än hos handlarna. Här skall du pruta hårt, det kan ge framgång, lyckas du inte kan säljaren behålla sin hoj och du går raskt vidare till nästa objekt. Det finns ett gammalt talesätt som lyder: Mister du en står dig tusen åter.

Detta gäller i synnerhet när du skall köpa ny hoj. Du skall vara hård i förhandlingarna det finns ingen anledning att du skall idka någon välgörenhet. Det är dina surt förvärvade pengar som skall läggas ut. Säljaren som lyckats få ut ett överpris kommer aldrig att tacka dig, han kommer att skratta åt dig när du gått. I morgon skall jag försöka skriva ihop en liten köpguide. Det kommer att handla om vad du skall titta på och kontrollera när du köper en hoj.

Gasa Lugnt! Vi hörs i morgon.

2 kommentarer:

  1. Tjena Magnus,

    Hmm.. Har för mig att du skrivit i tidigare inlägg att vi ska stötta våra lokala handlare då flera av dem gått i konkurs. Vi handlar hjälmar, kläder etc på nätet och det konkurrerar ut handlarna.

    Nu ska vi pressa priserna på deras produkter (motorcyklarna) så de inte grinar bakom ryggen på oss när vi går där ifrån. De ska inte tjäna en krona (i vart fall inte så många att de kan hålla butiken vid liv?!).

    Vad menar du egentligen?!

    PP-Malmö

    Ps. Mycket trevlig läsning i din blogg som jag uppskattar väldigt mycket. Gillar dock lite anekdoter från "förr" bäst :-)

    SvaraRadera
  2. De flesta handlare är seriösa och håller en prisnivå som är anpassad till marknaden. De som försöker dra kunden vid näsan är få om det ens finns några kvar. Jag vidhåller fortfarande att man skall stödja sina lokala handlare. Att köpa en hoj på senhösten när försäljningen går trögt kan faktiskt vara ett sätt att stödja den lokala handlaren även om dennes förtjänst blir mindre än om han sålt hojen i våras. Ett stort lager på beghojar är inte värt något om dom inte blir sålda. Ett i beglager uppbundet kapital betalar inga löner och lokalhyror. Till syvende och sist är det ju trots allt handlaren som avgör om han vill släppa hojen till de pris du som kund erbjuder honom. Jag var inte på något sätt ute efter att man som konsument skall försöka "lura" handlaren, jag uttryckte mig kanske lite klumpigt och i så fall ber jag om ursäkt för detta. Jag vet att de flesta mc-handlare är seriösa och gör sitt yttersta för att de skall ge oss konsumenter bra service och rimliga priser samtidigt som de själva måste försöka överleva på det dom lyckas sälja. Tyvärr räcker inte ens detta ibland det kan vi konstatera när vi ser att flera etablerade anrika firmor fått kasta in handduken. Detta trots bra service och ett gott förhållningssätt till sina kunder.

    //magnus

    SvaraRadera