tisdag 11 november 2014

När du tappar kontrollen och det går åt skogen

Idag bifogar jag två filmklipp från MotoGP 2014. Filmklippen innehåller ett antal krascher. Det är väl inget att titta på kanske du tänker. Jag menar att det är det visst och då tänker jag inte på klippens eventuella underhållningsvärde.

De flesta av oss har ingen större erfarenhet av att åka omkull med motorcykel. Det är på något sätt både på gott och ont. Det är ju bra att många av oss aldrig krockat eller kanat med cykeln. Men  andra sidan är vi kanske inte riktigt förberedda om olyckan skulle vara framme. Genom att titta på hur MotoGP förarna gör när de tappar herraväldet över sin hoj kan vi lära oss mycket.

I många av klippen går det betydligt fortare än vad de flesta av oss far fram i trafiken. De flesta av oss lägger inte ner så hårt och vi ger sällan lika mycket gas ur kurvorna. Ofta ligger vi långt ifrån marginalen för var våra hojar klarar av. Ändå finns risken att det som inte skall hända händer. Det kan vara vattenplaning, blödande asfalt, en diesel eller oljefläck, utslitna däck, för hög hastighet, missbedömning av en kurva, mm som gör att hojen plötsligt tappar greppet.

Då gäller det att ha tänkt efter före så att man inte gör något ännu dummare. Det vanligaste felet man gör som glad amatör är att försöka hålla kvar i styret. Om du märker att det håller på att gå åt "helvete" släpp styret och låt hojen gå. Du kommer med största sannolikhet inte att lyckas att få upp den på rätt köl igen. Håller du kvar i hojen finns dessutom risken att hojen kastar av dig om däcken plötsligt skulle greppa. Då kan det bli en än mer våldsam luftfärd med onödigt allvarliga konsekvenser. Titta på filmklippen och lär dig av dom som kan. Att motorcykeln går åt fanders är trist men går att ersätta. Din hälsa är betydligt viktigare Tänk på det.


MotoGP Catalunya 2014

Ha en trevlig onsdag nu har vi kommit halvvägs in i denna veckan och samtidigt lite närmre jul. 
Gasa Lugnt!

1 kommentar:

  1. I videona så ser man ändå väldigt många av förarna som hänger kvar i styret tills de inser att inget går att göra. Vid framhjulssläppen så släpper de tidigt men vid bakhjulssläppen ser man ofta de kravla sig kvar på hojen om de inte blivit en alldeles för kraftig highside. Så det där rådet med att släppa styret får nog vara med en viss modifikation. Däremot så ska man försöka i så stor mån som möjligt inte hindra hojen att självstabilisera sig om den fortfarande rullar vilket är lätt hänt om man hänger kvar stenhårt i styret.
    Jag tror inte att det går att komma med helt generella åtgärder när det händer något oförutsätt. Men man undviker många oförutsedda händelser med goda marginaler, att analysera vägsträckan fram till gränspunkten och bra fantasi för vad som kan komma ut ur buskarna.

    SvaraRadera