lördag 17 januari 2015

Du har all rätt att vara stolt över din hoj

Hojåkarvärlden är långt ifrån fördomsfri. Kanske lite beroende på att motorcyklister är som folk är mest. Från och till har jag upplevt att dessa fördomar skapar minskade förståelse för det egna hojvalet.

Vi målar upp bilder av hur olika typer av hojåkare är. Den som kör Guldvinge förväntas vara på ett sätt medan den som åker sporthoj skall vara på ett annat vis. De som åker customhoj skall tyckas vara på ett ytterligare vis. Vi generaliserar grovt och försöker att förenkla vår bild av olika hur olika motorcyklister förväntas vara. Resultatet blir att vi ofta i diskussioner kring det egna hojvalet upplevs som antingen trångsynta eller dumma.

Har man hittat en motorcykel man tycker om så skall man givetvis har rätten att få säga att man tycker om den utan att man skall behöva betraktas som en skrytmåns. Ofta möts jag av förvåning när jag kan berömma någon annans hoj eller dela dennes glädje över det egna hojvalet. Av mig som kör en gammal HD så förväntas det att jag skall vara trångsynt och tycka att allt annat är skit. Därför blir den som kör något annat ofta förvånad när jag berömmer deras hojar. Lika märkligt tycker jag att det blir när folk anses som skrytsamma då de berätta hur mycket de gillar sin egen motorcykel.

När det kommer till det där med att välja hoj så handlar det givetvis om flera olika faktorer. Oavsett anledning till hojvalet så är det primära att du skall skaffa dig en hoj du gillar. Gillar du din motorcykel så har du givetvis rätt att vara stolt över den. Det har ingen rätt att ta ifrån dig.

I min värld och från min synvinkel så är inte det viktigaste vilken typ an hoj eller vilket hojmärke du väljer. Det enda viktiga är att du gillar hojen du kör på och att du kör på de. Då har du all rätt i världen att vara stolt. En smula ödmjukhet skadar aldrig inte ens i hojvärlden.

Gasa Lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar