måndag 12 januari 2015

Konsten att hålla spänningen på topp

När det gäller vinterförvaring och hojens batteri är det bra om man är lite om sig och kring sig. Det finns nämligen få saker här i världen som är så enerverande och trist som att komma ut för att starta upp hojen efter vinterdvalan och batteriet inte orkar.

Är det helt dött är det en sak, kanske att man till och med kan ha lite förståelse för att batteriet gett upp efter sin ovårdade vintersömn.

Det tråkigaste är när det finns precis sådär lite ström kvar att när man trycker på startknappen så hör man hur solenoiden kastar ut startdrevet men sedan orkar inte startmotor dra runt motorn. Ingen av dessa senarion behöver bli verklighet ifall man bryr sig om batteriet i alla fall lite grann. Precis som med så mycket annat så finns det olika "skolor" när det kommer till batterivård. Nummer 1 är att ha en batteriladdare. Det finns olika fabrikat och typer.

Jag föreslår att du skaffar dig en så kallad "smart laddare" som ser till att rekonditionera och hålla batteriet i trim. Den kan du ha inkopplad hela säsongen och den ser till att fylla på ström om batteriet tappar spänning och den stänger av när batteriet är fulladdat. Om man som jag har en hoj med Larm så är det bra att ha laddare inkopplad hela förvaringstiden. Har man inte någon elektronisk laddare så får man se till att själv koppla in och stänga av laddningen lite då och då. Lite krångligare men det funkar det också.

En multimeter kan också vara bra att ha om man vill kolla batteriets spänning. Nu har du förhoppningsvis lite koll på hur man håller spänningen på topp under vintern.

Ha det kalas och Gasa Lugnt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar