torsdag 27 juni 2013

Checklista inför långresan

Tankad och packad skrev jag här om dagen men det är inte tillräckligt i alla fall inte om man skall ut på någon längre tur. Här gäller det att ha koll på att grejerna är i gott skick så att man slipper bli stående någon stans och får ta tåg eller flyg hem istället för att köra hoj. I Allt Om Mc för en massa år sedan fanns en checklista jag tog fasta på. Följer man den får man god koll på ifall en hoj befinner sig i touringmässigt skick.

Batteri
Är batteriet i gott skick. Håller det laddningen. Detta är extra viktigt ifall du skall ladda mobiltelefoner, pumpa luftmadrasser, använda gps mm. Här vill jag rikta ett varningens ord för Biltemabatterier. Jag brukar inte dissa Biltema utan använder gärna deras grejer men just batterierna är för ojämna i kvaliteten. Har du tur får du ett som fyller sin funktion länge men har du otur tröttnar det snabbt. Jag har råkat ut för båda. Jag vet också att många MC handlare byter ut biltemabatterierna mot andra på inbyteshojarna då dom menar att kvaliteten är för osäker.

Bromsar.
Kolla dina bromsledningar och leta efter sprickor eller läckor. kontrollera vätskenivån i behållaren fyll på ifall den är låg. Komihåg att du skall bara fylla bromsvätska från en obruten förpackning. Titta på dina bromsbelägg hur mycket som återstår av dem. Är dom tunna så byt. Har du trumbromsar se till att vajrar och stag så att du har lagom spel i handtag och pedal. Ett extra bromsgrepp kan vara bra att ha med ifall hojen skulle välta och greppet går sönder.

Bränslesystem.
Kolla bränsleslangar så att dum är hela och sitter som dom ska i bensinkran och förgasare / insprutning och bränslepump. Har du backventil på luftningen till tanken kolla så att denna inte smutsig. Är den det finns det risk att det bildas vakuum i tanken ifall  det skulle börja ösregna. Då stannar din hoj och har du otur kan det sugas in bucklor i tanken. När du kör i regn så ta för vana att öppna tanklocket varje gång du stannar så brukar man klara sig.
Sliten kedja

Drivpaket.
kolla drev och kedja. Ta tag i kedjan mitt på bakre drevet. Du skall inte kunna lyfta på kedjan mer än ett par millimeter. Kolla kedjesträckningen och justera om det behövs och smörj med kedjespray / fett. Använd inte 5/56 eller andra multisprayer då sköljer du bort fettet från kedjan. Multispray kan användas som rengöring av kedjan inte som smörjmedel. Har du kardan kan du kontrollera oljenivån i kardanklumpen. Har du beltrem kolla spänningen och att du inte har några sprickor eller rivsår i kanterna.

Däckmönster.
1 mm mönsterdjup är godkänt men det är inte tillräckligt för en långtur. Bra mönsterdjup är extra vi körning i regn

Elsystem.
Kolla så att alla lampor är hela. Ta med reservlampor i alla fall för hel/halvljus och bakljus/bromsljus. Kolla att du har med dig säkringar i packningen

Hjul.
Har du ekerfälgar kolla med att slå på ekrarna med en plasthammare det skall klonka om ekrarna hör du ett dovare ljud än hos de andra ekrarna behöver den spännas. Ljutna hjul kollar du också med hjälp av en plasthammare det skall klonka här med gör det inte det är det risk att du har sprickor i fälgen detta är dessbättre mycket ovanligt. Har du tillgång till en lyft kan du hissa upp hojen och kolla dina hjullager och ditt svinglager.

Koppling.
Kontrollera spelet i vajern och känn så att vajern löper lätt i sitt hölje. Gör den inte det så smörjer du vajern med hjälp av en vajersmörjare och kedjespray. Har du hydralkoppling kontrollera vätskenivån.

Kylvätska.
Åker du vattenkylt så skall du kolla vätskenivån så att den befinner sig mitt emellan min och maxnivå. Tänk på att kylvätskan expanderar när den är riktigt varm.
Michelingubben kollar dig

Lufttryck.
Kolla så att du har rätt lufttryck i däcken. kontrollera med din användarhandbok. Det är möjligt att diu behöver högre tryck i däcken ifall du har mycket packning och skall skjutsa.

Motorolja
Kolla oljenivå och att oljan inte ser allt för svart ut. Skall du ut på en längre tur så byt. Det känns alltid bra att veta att man har fräsch olja i maskineriet. Om man som jag åker hoj med separat trans, motor och växellåda skall man givet vis kolla oljorna i trans och växellåda oxå. Då kan man passa på att kolla spänningen på transkedjan också.

Styrlager
Ta ett stadigt grepp i bromshandtaget och gunga hojen fram och tillbaka så märker man ofta ifall det glappar. Annars kan man göra som besiktningsgubbarna på SBP lägg ett par fingrar på lagret när du bromsa så känner du om det vibrerar. Glappar det så spänn ihop det eller i värsta fall byt. Spänner du styrlagret så skall lagret löpa lätt det får inte gå trögt eller hacka.

Stötdämpare.
Kolla så att dom inte läcker, det samma gäller packboxarna i framgaffeln. Skall du ha med dig passagerare och packning kanske du behöver justera förspänningen. Har du luftassisterade dämpar kolla trycket. Full inte på för mycket luft då kan du smälla packboxarna. Du skall inte använda tryckluft en liten handpump är säkrare.

Om du sedan tvättar och vaxar hojen innan du ger dig iväg så kommer den bli lättare att få ren när du kommer hem. Slutligen det viktigaste av allt glöm inte bort att njuta av turen.

Det blev mycket idag men se detta lite som en jubileumsblogg. Jag har nu haft mer än 30 000 besök sedan starten vilket jag är både stolt och glad över. Ett stort tack till er som läser och delar. Gillar du min blogg så besök gärna min facebooksida I Huvudet På Hojåkaren
och klicka på "Gilla" knappen så får du mina blogguppdateringar direkt i ditt nyhetsflöde på facebook

Gasa lugnt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar