onsdag 12 februari 2014

Den där verkstan och butiken är ju riktigt hemtrevlig!

I Lördags körde jag ut till Vollsjö som är en by i Mitten av Skåne.  Vollsjö är känt för Vollsjö tofflor och att det var Fritiof Nilsson Piratens födelseort. Här ligger också Piraten museet. Det var dock inte detta dagens blogg handlar om utan något helt annat.

När man svängt av från väg 13 och så småningom kommer in i Vollsjö kommer man till Torget. Torget liknar väl den sortens torg eller öppna platser man kan finna i de flesta småsamhällen som vuxit till den digniteten att man anlagt ett torg. På torget ligger Hotell Svea. Här finner man bageri, Pizzeria, Bank och en ICA affär.

Det som gör torget i Vollsjö unikt är butiken i det sydvästra hörnet. Här ligger nämligen motorcykel affären LMD som driv av min gamla goda vän och kamrat Mikael Palm. På denna platsen har hans företag legat i lite mer än ett år. Tidigare huserade han i Vallarum och dess för innan i Lövestad. Därav firmanamnet LMD Lövestad Motorcykel Distribution.
Foto Evelina Malteson

När Micke flyttade verksamheten till Vollsjö var han mycket noga med att det skulle vara en motorcykelaffär och inte en MC-butik. Jag vet egentligen inte anledningen men jag kan hålla med om att motorcykelaffär klingar mer spännande än MC-butik. Tillsammans med butiken driver han också en verkstad. Micke är först och främst Harley skruvare men han servar och reparerar alla märken. Jag har mycket stort förtroende för Mickes kunnande och tvekar inte en sekund på att rekommendera honom.

I själva affären är det mycket spännande att komma in. Här hittar du förutom sedvanliga mc-prylar tröjor skjortor och diverse merchandise som muggar, tablettaskar, burkar, klockor emaljskyltar mm. Allt med hojanknytning. Sedan finns Alla de skatter Micke samlat på sig under åren. mängder av NOS (new old stock) prylar för dig som åker gammel-Harley. Här finns sadlar, tankar, gamla bubblebags mm. Är du på jakt efter gamla prylar och han inte har dem så vet han i alla fall var du kan få tag på dem. I Mickes Motorcykelaffär är dessutom kaffet alltid varmt så man kan alltid få en kopp om man tittar förbi.
Titta Kamrat Olsson har fått Apehanger på sin Road King. Nu slipper han köpa deoderant
Foto Evelina Malteson

Bakom butiken hittar man verkstaden. Jag gillar verkligen atmosfären här. Det är hemtrevligt, och över lokalen ligger en lätt doft av motorolja och andra smörjmedel. Det är här ute Micke servar reparerar bygger om eller bygger nytt. Förutom att vara en av Sveriges mest kompetenta Harley mekaniker har han utbildningar på Yamaha och Kawasaki och antagligen ett antal märken till. Nu till det fina i kråksången. LMD:s öppettider. LMD har nämligen öppet när hojåkarna är lediga. Vardagar 17-21 och Lördagar 10-14.
Foto Evelina Malteson

Bor du i Skåne eller ifall du har tänkt dig att semestra i Skåne i sommar så tycker jag absolut att du skall titta in på Motorcykelaffären LMD Den är fullständigt unik i sitt slag. Nu undrar du kanske varför jag skriver detta. Är det någon slags smygreklam och vad har jag för relation till Micke? Detta skriver jag av ren glädje och för att jag gillar att komma dit. Vad gäller Micke så brukar jag svara att han är min mekaniska Guru. Jag lämnar alltid honom med minst några nya kunskaper eller erfarenheter. Egentligen startade vår relation i ett gemensamt rockband för mer än 30 år sedan men det är en annan historia. Ha De!

LMD Vollsjö på Facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar