fredag 14 februari 2014

Konsten att välja hoj

It's not the ride that's make the biker brukar några av mina amerikanska hojvänner säga. Min hemsnickrade variant av detta talesätt är: Det spelar ingen roll vad du kör det viktigaste är att du kör.

Val av motorcykel är högst individuellt. Visst finns det trender och visst blir man påverkad av vad kompisarna tycker, vad man läser i media etc. Allmänhetens åsikt är ofta full av både fördomar och förutfattade meningar. När jag hade köpt min Yamaha Wildstar  började gnället. Skulle du inte vilja ha en Harley istället? Efter ett tag blev jag obstinat och sa jag skall fan inte köpa någon jävla Harley Davidson. Från första stund älskade jag min Wildstar. När jag satte mig på den kände jag att detta är min motorcykel, jag hade hittat hem.

Vi gjorde många turer tillsammans  och det han bli 8000 mil innan hon fick gå vidare till en annan förare. Jag tyckte om varenda meter vi åkte tillsammans och jag kände mig alltid hemtam när jag satte mig i sadeln och tryckte på startknappen. Sedan är det ju så att omväxling förnöjer i alla fall när det gäller motorcyklar. Jag började att fundera över vad jag skulle ha istället. Jag gillade att åka V-twin på grund av motorkaraktären och bottendraget. Yamaha:s 1900:a Midninght Star är inte min typ av hoj design mässigt. De stora Kawasaki customhojarna gick bort eftersom jag ville ha luftkylning. Jag sneglade lite på Victory men gillade inte riktigt designen på motorn.

Min fru hade nyligen köpt en Harley Davidson Softtail Springer och jag gillade motorkaraktären på den. Jag tyckte dock att den kändes liten när man kom från Wildstaren. Jag pratade med min kompis Micke på LMD som utan att tveka sa du skall ha en Road King. Allt annat kommer att kännas som en moped. Jag provkörde ett par stycken och från första stund var känslan nästan den samma som första gången jag provkörde en Wildstar. Det var som att komma hem. Det tog ett tag innan jag hittade rätt objekt men när det dök upp var det bara att slå till. Det valet har jag inte ångrat även om jag fick bita i det sura äpplet och ge gnällspikarna rätt som sa "Vad var det vi sa? Ändå fortsätter jag enträget att hävda att jag egentligen aldrig närt drömmen att köra just Harley Davidson.Det viktigaste är faktiskt att du gillar hojen du sitter på. Att den känns bekväm och att du upplever att du kan hantera den och att du har kul när du kör den. Vad som står på tanken är av underordnad betydelse.

Gillar du hojen du kör på så blir det roligare att åka motorcykel. I min värd är du inte mer eller mindre värd beroende på vad som står på tanken. Gillar du att köra MZ eller tycker att BMW är bästa hojen är det helt OK för mig. Var stolt över hojen du har och var stolt över att vara hojåkare. Det är jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar