tisdag 25 februari 2014

Idag började det att brumma

I trädgården står snödroppar och vintergäck i full blom, det brukar vara de första vårtecknen hemma i Limhamn. Meteorologiskt har våren kommit till Skåne. För en del hojåkare också verkar det som.

Från klassrummet där jag arbetar kunde jag genom fönstret titta ut på en klarblå himmel. Grenarna på träden på skolgården skvallrade om att det var nästan vindstilla vilket är ganska ovanligt i Malmö. Under eftermiddagen då ungarna var ute på skolgården och lekte och jag själv njöt av vårsolen lutad mot en södervägg hörde jag den första. Ljudet från en radfyra förmedlade sitt karakteristiska surr.

Denna skönsång hann knappt dö ut innan jag hörde det välbekanta lätt haltande dunkandet från en Harley. Solen värmde i ansiktet och jag drömde mig hem till garaget och längtade efter att få dra på mig hojkläderna och trycka på startknappen för att köra ut en runda. det kom inte längre än till en dröm.

Plötsligt var det dags att gå in på Fritidshemmet och fixa mellanmål till ungarna. Eftermiddagen förflöt utan att jag egentligen ägnade hojar eller hojåkning en tanke. När jag slutade för dagen och gick ut för att låsa upp min trampcykel för att köra hem kom det en KTM supermotard och smattrade förbi.

Då slog åksuget till igen med full kraft. De kommande dagarna lär det tyvärr inte bli någon hojåkning ifall inte suget blir så starkt att jag ger mig ut och åker mörkerkörning, vilket nog inte är så troligt. Jag håller dock tummarna för att det vårlika vädret skall hålla i sig under helgen då kanske det kan bli en stund i sadeln. det är inte utan att man längtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar