söndag 23 februari 2014

Hojåkarens tankar är tillbak i cyberrymden

Nyss hemkommen efter en veckas välbehövlig skidsemester är det nu dags att ta tag i bloggen igen. Det har varit härligt med lite semester, det är alltid skönt att få ladda batterierna såhär på vintern innan hojsäsongen startar.

En veckas utförsåkning ger i alla fall lite vind i ansiktet och blir en bra påminnelse om vad som komma skall. Som jag skrev i föregående blogginlägg så finns det många likheter mellan utförsåkning och hojåkning, med undantak för snön och kylan.

Fast ibland kan man undra om vi som är hojåkare kanske är lite klent byggda. Här nere är det är sällan man ser hojåkare som trotsar vädergudarna och tar ut sina maskiner när temperaturen är under 10 plus. Uppåt landet verkar det dock som om folk var av lite hårdare virke. Där kan man fara fram på snöskoter och fyrhjulingar i 25 minusgrader.

Ibland kan jag bli lite avundsjuk på de som bor längre upp i landet där det finns riktig vinter. Jag skulle absolut kunna tänka mig att fara fram på snöskoter en vacker vinterdag eller kanske ännu hellre på detta monster jag hittade i Branäs. En vinterkonverterad fyrhjuling där hjulen bytts ut mot larvfötter. Hur coolt som allra helst.
Håll med om att man blir lite sugen på att få gränsla denna maskin och vrida lite på gasrullen. Antagligen skulle man ha överseende med att fartvinden skulle vara lite kylig. Vintersemestern är till ända och nu ser jag fram emot våren och nya mil och vägar på någon av hojarna. Snart är det dags, så håll ut vi hörs i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar