torsdag 27 februari 2014

Ny statistik dödar ryktet om motorcyklister som fartdårar

Både media och de oinvigda målar upp en bild av motorcyklister som fartglada "dare devils" med dödslängtan. Stollar som med gasrullen i botten hela tiden utmanar sitt öde och är en fara för sin omgivning.

Jag har länge hävdat att denna bild inte stämmer för hojåkare i allmänhet. Visst finns det en och anan som är extra gasglad och som kanske tycker att livet börjar vid 200 knyck. Dess bättre utgör dessa en minoritet. Jag är helt övertygad om att förbättrad riskutbildning och ökade krav på de som tagit körkort under senare år faktiskt haft en god effekt. Det finns många som gillar att gasa men som har slutat tokgasa i trafiken till förmån för bankörning. Här tror jag SMC:s kurser haft stor betydelse för denna utveckling.

Åter till statistiken. Om vi börjar med att hälsa på hos statistiska centralbyrån kan man konstatera att vi har 4,4 miljoner personbilar registrerade i Sverige och drygt 300 000 motorcyklar då kan man lätt räkna ut att fördelningen i procent mellan bilar och motorcyklar utgör 93% bilar och 7% motorcyklar. Nu skall vi jämföra dessa siffror med den nya statistiken polisen nyligen släppt kring fartkameror och hur många fordon som registrerats för fortkörning där. Nästan 230 000 fordon registrerades för fortkörning i polisens fartkameror. Antalet motorcyklar som registrerades utgjorde 4,7% bilarna motsvarar således 95,3%.

Jämför vi dessa siffror med antalet registrerade fordon kan vi se en överrepresentation hos bilisterna när det gäller att köra fort förbi fartkamerorna. Av dessa 230 000 fordon som passerade fartkamerorna i för hög hastighet kunde man bötfälla 60 000. Det innebär att 26% av de som körde för fort förbi landets fartkameror kunde bötfällas. Det bötfällda bilarna utgör således 5 gånger fler än de motorcyklar som registrerats i fartkamerorna. Jämför vi antalet motorcyklar som åkt för fort med de bilar som inte bötfällts är dessa 15 gånger fler.

Motorcyklisterna uppför sig i jämförelse med landets bilister väl i trafiken. En registreringsskylt fram på motorcykel som med jämna mellanrum kommer på tal för att kunna fälla motorcyklister i fartkamerorna skulle således endast få en marginell effekt.

Gasa lugnt i vårsolen och se upp för rullgrus!

2 kommentarer:

  1. Man kan räkna så här: Av 1000 reggade bilar kör 50 för fort vid aktiva fartkameror, av 1000 reggade motorcyklar kör 36 för fort vid aktiva fartkameror. Av dessa 86 fortkörare blir 13 bötfälda, alla dessa är bilister eftersom mc inte kan bötfällas. Alltså är det för varje respektive 1000 reggade fordon, 36 motorcyklar och 37 bilar som slipper böta fast de registrerats som fortkörare.

    Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att dra några slutsatser av statistik så som rubriken i inslaget ovan, det man kan göra är att räkna på samma sätt flera år i taget och sedan se trender. Det är bland annat inte helt bra att räkna på antalet registrerade fordon, mera rättvist hade varit att räkna på antalet körda mil med respektive fordonsslag.

    Nu räknar jag om med hänsyn till årlig körsträcka. Jag hittar lite olika statistik på årlig körsträcka på mc men hittar en siffra från bilprovningen, 350 mil/år medan bilisterna har motsvarande 1300 mil/år.

    På varje 100 000 mils bilkörning registrerar fartkamerorna 3,8 bilar som kör för fort, motsvarande siffra för motorcyklar blir 10,3.

    Nu ser det inte lika bra ut längre.

    Fortfarande är det inte alls rätt att dra några stora slutsatser med anledning av ovanstående.

    Mc förare vet att de inte kan bli bötfällda alltså kan det vara så att många mc-förare inte släpper gasen när de ser en kamera, medan det bevisligen (vilket man märker på våra vägar) är så att bilister överlag saktar ner när de ser en fartkamera oavsett om de kör för fort eller inte.

    Det finns också en klick motorcyklister som gillar att reta bland annat polisen så de kör medvetet för fort vid fartkameror.

    Det finns mycket mer att säga men min slutsats är att statistiken visar mest att fartkameror är slöseri med resurser, de är ineffektiva och har mycket mindre betydelse för farten på våra vägar än vad ett synligt polisfordon har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har du rätt i det du skriver. Man skall inte dra några förhastade slutsatser av statistik. Det statistik i första hand ger är en fingervisning om vartåt det pekar. Det finns alltid olika parametrar eller infallsvinklar som gör att man kan uttolka helt olika saker ur samma material. Min intention var inte att påstå att motorcyklister är duktiga medan bilister är dåliga. Antalet personer som väljer att strunta i trafikregler och hastighetsbegränsningar är antagligen ganska jämnt fördelat över alla fordonsslag. det jag ville peka på var att jag anser att motorcyklister har sämre rykte än vad de förtjänar. Sedan är det säkert precis så som Mark Twain en gång sa. Det finns vanlig lögn, förbannad lögn och så finns det statistik.

      Tack för dina synpunkter!
      //magnus

      Radera