måndag 3 februari 2014

Kolla genom kröken

Missförstå mig rätt. Det är inte så att jag uppmanar att man skall vara berusad för att kunna se klart. Särskilt inte när man åker motorcykel. Motorcykel och alkohol är en sällsynt dålig kombination.

Det detta handlar om är en fortsättning på det jag skrev om igår. Gårdagens inlägg handlade ju om nedlägg och motstyrning vid kurvtagning. Att känna till det gör oss inte till fulländade hojåkare. Körteknik handlar inte bara om att lägga ner rätt, ha lagom gaspådrag och motstyra. Den kanske viktigaste faktorn är din egen blick och var du fäster denna. När jag får frågor från folk som inte kör motorcykel själva brukar jag säga att hojåkning är 20% körteknik och 80% blick. En viktig faktor som gör dig till en bra hojåkare är således var du tittar och fäster blicken när du kör.

Enkelt kan man säga. Titta dit du ska köra och du kommer dit. Blicken långt fram och åkningen blir stabil. Detta gäller även i lågfart. Vi som har tagit hojkort på den tiden den förhatliga garagevändningen var en del av uppkörningen fick lära oss att vända på huvudet och titta ut ur "garaget" bort mot den punkt där vi skulle stanna. Att ha en fixpunkt långt fram ger stabilitet vid krypkörning. Titta inte precis framför framhjulet och och titta inte på marken bredvid hojen när du krypkör då kommer du garanterat att hämna där. Fixpunkt långt fram gäller också vid inbromsning och kurvtagning. För effektiv och bra inbromsning. Knäna in mot tanken, räta på ryggen och lås armbågarna. Fästblicken på en punkt långt framför hojen, bromsa. Då blir bromsningen effektiv och bromssträckan kort.

I kurvor kan det vara lite knepigare. Är sikten fri så är det sällan några problem. Är sikten skymd vilket den kan vara ibland handlar det mer om men mental grej. Nu handlar det om att ha fantasi och tänka sig hur det ser ut längre fram i kurvan samtidigr som man tittar så långt fram som det går. Att praktisera det där med att titta långt fram går jättebra även när du kör bil. Detta är ett gyllene tillfälle att öva att sätta blicken rätt.

En stor bonus är att det gör dig till en bättre bilförare samtidigt som det förbättrar din säkerhet eftersom du har chansen att upptäcka eventuella faror tidigare. Att titta rätt gör dig inte bara till bättre hojåkare det gör dig även till bättre bilist och en bättre medtrafikant.

Börja titta medvetet nästa gång du sätter dig i bilen. Tänk hojåkning när du kör bil så kommer du inte vara lika ringrostig när det är dags för första vårturen.

2 kommentarer:

  1. vi ska köra avrostningen på ljungbyheds flygplats,
    i år bler de den 27 april, väl värd varje krona

    SvaraRadera
  2. Avrostning i någon form borde alla motorcyklister delta i. Bromsträning är viktigt oavsett om man har ABS eller traditionella bromsar. Att säkert kunna hantera sin motorcykel är en mycket viktig del av det vi kallar riskmedvetenhet.
    //magnus

    SvaraRadera