tisdag 11 mars 2014

Ett rent under

Ifall du liksom jag har för vana att skjuta upp det mesta till morgondagen och lever efter devisen att det där kan jag göra sen då börjar du bli ikappsprungen av tiden. I alla fall om du har ambitionen att ha snygg puts på hojen när säsongen startar.

Tillhör du den där ordningsamma sorten som alltid har god framförhållning så såg du antagligen till att tvätta av hojen grundligt innan du ställde in den för vintern. Antagligen drog du över ett kapell eller täckte hojen med ett lakan för att den inte skulle bli dammig. För egen del åkte jag så länge det gick och när det väl var tid att stalla in hojen var det för kallt för att tvätta utomhus.

Har man som jag ett garage utan golvbrunn och med allt för många motorcyklar på en för liten yta blev det ingen vintertvätt. Nu är det snart åkdags på riktigt även om det kanske för en del blivit en och annan mil redan. Man vill ju gärna att hojen skall vara blank och fin när den kommer ut på vägarna igen och då krävs det lite jobb. Man är ju också fullt medveten om att ger man hojen en grundlig rengöring och en rejäl upputsning på vårkanten är det lättare att hålla putsen och glansen uppe under hela säsongen. För djup och fin glans som även är en bra smutsavvisare krävs vax.

Tyvärr fins det inga genvägar eller undermedel som gör att man snabbt kan nå de resultat man vill ha. Ytan blir inte bättre än underarbetet. Är inte motorcykeln ren så vaxar du in smutsen i lacken istället för att avlägsna den. Nu till den grundliga rengöringen som skall föregå vaxningen. Det viktigt att vara frikostig med vatten och har du en högtryckstvätt så använd gärna den. Se bara till att inte spola direkt mot eldelar eller lager.
En tryckspruta är bra när man skall lägga på avfettning

Börja med spraya eller pensla hojen med kallavfettning jobba nerifrån och upp för att du inte skall få fula "rinn" på lacken. Vänta en stund och spola sedan rent med högtryckstvätten. Är dina fälgar, nav och ekrar smutsiga och ingrodda med bromsdamm och vägsmuts kan du spraya dem med ugnsrengöring ( ja du läste rätt ) Det samma kan du göra med ljuddämpare och grenrör ifall där finns insmälta rester av skosulor och gortex plagg och annat klet.

Låt ugnsrengöringen sitta på minst 10 minuter och spola sedan rent med högtryckstvätten Fram med en hink med varmt vatten och bilchampo. Svampa hela hojen. Se till att svampen är rejält blöt, slösa och slabba med tvättvattnet. se till att det löddrar mycke.

Spola av hojen och torka den använd tryckluft om du har tillgång till det annars kan du använda sämskskinn. Nu tittar du över hojen och letar efter fläckar från flugor, andra flygfän, asfalt och tjära. Använd en milt polermedel. Rubbing och Autosol är inte snällt vare sig mot lack eller krom. Skulle du ha asfalt eller tjärfläckar som är mycket svåra att bli av med kan du oftast lösa dem med en oljespray typ 5/56 eller WD40.

Sedan avfettar du med bromsregöring eller startgas ( det är samma sak, eter ) Efter denna behandling har du en hoj som är helt ren och klar för polering och vaxning. Hur det går till tar vi en annan dag.

Tydligen har det varit problem med att lämna kommentarer på bloggen igen. Jag har än en gång gått igenom och uppdaterat mina inställningar och bloggen skall vara öppen för alla kommentarer även anonyma. Jag hoppas att det skall fungera nu. Skulle det strula är det inte jag utan Google som sätter käppar i hjulen, bara så ni vet ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar