söndag 9 mars 2014

En naken värsting

När jag gick först året på gymnasiet introducerades en hoj som var ett revolutionerande tekniskt vidunder. Så stort och kraftfullt att det nästan var vulgärt. Detta lös givet vis tilltalande i en 17 årings ögon.

Jag är uppväxt med tidningen MC-nytt och jag misstänker att det var där jag såg den första gången. Detta var en teknisk revolution lika stor som när Honda introducerade CB 750f och dödade hela Engelska MC-industrin. Nu var det Honda som var i farten igen. Hojen jag talar om är givet vis  en Honda den också nämligen CBX 1000.

Vad var det nu som var så märkvärdigt med den kanske du undrar om du inte är så påläst när det gäller klassiks hojar. Designmässigt var den kanske inte så olik CB 750f det som gjorde den unik var motorn. Det var vad jag vill minnas bland de första serietillverkade motorcyklarna som hade mer än hundra hästkrafter.

105hk gav den vilket kanske inte låter direkt skräckinjagande idag men 1978 var det något alldeles unikt. Motorn var en radsexa den största och bredaste motorcykelmotor man någonsin skådat. Den var på många sätt tekniskt avancerad för sin tid.

Den hade kedjedrivna dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Idag är det standard på de flesta hojar men 1978 var det unikt. Det fanns även andra smarta lösningar för att göra motorn så kompakt som möjligt sina sex cylindrar och lika många förgasare till trots. Honda var dock inte först med att bygga en radsexa till motorcykel, det hade Benelli gjort redan 1972 då dom introducerade  sin 750 Sei en 750cc med 76 hästkrafter.

Med CBX 1000 såg Honda till att åter igen vara stört och snabbast. Motorn hade sitt störta effektuttag efter 7000 varv och många liknade motorljudet vid en formula 1 bil. Hojen var dyr i inköp och bensinförbrukningen var hög. CBX:n kan nog också kvala in som en av de törstigaste standardhojar som tillverkats med en snittförbrukning på minst en liter milen. Är man extra gasglad vilket många CBX piloter antagligen var och är, går det säkert att öka på förbrukningen ytterligare.

Men säg den glädje som varar 1980 hade Landets myndigheter beslutat att inga motorcyklar skulle ha en effekt som överskred 100hk När 1980 års modell kom hade den fått snällare kamaxlar och man hade modifierat förgasarna så att den stannade på en effekt strax under de stipulerade 100hk. 1981 kom en ny modell av CBX med luftassisterad framgaffel, större ventilerade bromsskivor och tvåkolsok. Ett antagligen klokt beslut av Honda då ur CBX:en knappast var känd för sina fina bromsar. Detta var ett stycke MC-historia och jag hoppas att du fann den intressant. Att göra tillbakablickar och veta hur det var förr är ett bra sätt att skapa förståelse för hur och varför det är som det är nu. Ha De och skall du ut och åka i den fina senvinter/vårsolen. Ta det försiktigt du är säkert lite ringrostig och se upp för rullgrus.

Gasa lugnt.

PS Det finns en livaktig CBX klubb vill du kolla in dem så finns länken här.

Svenska CBX klubben

2 kommentarer:

  1. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Benelli_Sei

    SvaraRadera
  2. Körde med Svenska CBX-klubben i några år :-)

    SvaraRadera