onsdag 19 mars 2014

Få tillbaka glansen på matta plastytor

Om du nu håller på att putsa på din älsklingshoj inför vårpremiären och tycker att du börjar få just glans på lack och krom, kanske du stör dig på att plast och vinyldetaljer ser matta och fula ut.

Det finns hjälp. Går du till hojbutiken eller en biltillbehörsaffär finns det antagligen en uppsjö av olika medel för att återställa glansen på plast och vinyl. det finns både med och utan färgpigment. Dessa upplever jag ibland kladdiga, svårjobbade och resultatet blir sällan vad man förväntar sig.

Är man inte nöjd med de amatörprodukter som erbjuds får man ta reda på hur proffsen gör. Jag frågade en bilrekonditionerare jag känner om bland annat arbetat på Jaguarverkstad.

- Hur skall man göra för att få tillbaka glansen på plast och vinyldelar? Vad skall man använda för medel
- Medel? undrade han jag använder inga medel till olackerad plast och vinyl.
- Hur gör du då? undrade jag påstridig som man är när man vill veta något.
- Ser det riktigt jävligt ut får man våtslipa men ofta kan man nöja sig med att använda olivolja sa Mohammed som han heter.
- Olivolja sa jag lite frågande?
- Olivolja du hörde rätt sa han, det funkar bäst av allting. Lägg på det med trassel och låt det sitta på en stund sedan polerar du med en microfiberduk.
- Tusen tack sa jag, nu skall jag hem och prova.
- Tänk på en sak bara sa Mohammed.
-Vadå sa jag?
- Ta inte olivolja på sadeln, däcken, fotpinarna eller handtagen det kan bli halt.
- Tack för tipset sa jag och tog vägen om Ica innan jag åkte till garaget för att provputsa.

Det visade sig att det fungerade bättre än väntat. Vajrar och bromsslangar fick tillbaka sin svärta precis som gummibälgarna på framgaffeln. Jag testade också att polera upp ett par matta baklyktor på en Volvo 855 med lyckat resultat.

Dagens tips är således att den bästa vinyl och plast putsen köper du i mataffären. Ofta är lösningen på ett problem enklare än man tror.

1 kommentar: