lördag 22 mars 2014

Aj Aj Aj en olycka händer så lätt

En gammal kamrat till mig som var medlem i FMCK och tog sitt hojkort via dem kom plötsligt en dag hoppande på kryckor.


- Va fan har hänt med dig undrade jag.
- Jag  skulle kicka igång en Jawa sa Erik sanningsenligt
- Vad då kicka? Du har ju hela benet i paket sa jag.

- Ja fick bakslag på kicken sa Erik. Till saken hör att Erik förvisso var en till växten ganska liten kille. Jawamotorerna i de gamla arméhojarna var kända för att kunna smälla tillbaka rätt rejält om man inte passade sig när man skulle kicka igång dem. Men att kicken skulle kunna slå av ett ben lät i mina öron ganska otroligt.
- Hur gick det till undrade jag. Inte kan väl kicken ha slagit av ditt ben?
- Ja nej inte själva kicken direkt replikerade Erik där han stod balanserandes på sina kryckor. När jag hoppade till på kicken slog den tillbaka så att jag tappade balansen och fick Jawan över mig. Jag hann inte dra undan benet utan jag kom i kläm sa Erik.

- Hur länge skall du gå med benet i gips undrade jag.
- Sex veckor sa Erik lite trumpet, nu blir det inget hojkort förrän till hösten jag som precis har köpt en motorcykel.
- Har du köpt hoj sa jag vad blev det?
- En Honda CB 125. Vi ses sa Erik och hoppade iväg på sina kryckor. Jag stod kvar en stund förundrad över vad jag nyss hade hört. Detta var en av de konstigaste mc-olyckor jag hört talas om. Bryta benet när hojen står still snacka om maximal otur. Benet läkte ihop och Erik fick så småningom sitt mc-kort.

Om han fortfarande kör hoj har jag ingen aning om då det var 30 år sedan vi sågs. Jag tänker ändå på honom i bland och denna maximala otur han hade. Hur stor är sannolikheten att en sådan olycka som han råkade ut för skall kunna ske? Snacka om att ha otur. Ska du ut och kicka igång någon gammal trotjänare så ta det försiktigt men vet ju aldrig. risken finns även om den kanske får betraktas som minimal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar