tisdag 18 mars 2014

Kommer du ihåg hur man bromsar?

Såhär när det är dags att åter gränsla järnhästen och ge sig ut på vägarna är det inte säkert att  allt känns lika bekvämt och självklart som i höstas när du ställde in hojen. Man blir ringrostig som man brukar säga.

Igår skrev jag om vikten av att sätta blicken på rätt ställe för att körningen skall bli så stabil och säker som möjligt. Tyvärr räcker det ju inte med att gasa och se glad ut, det handlar också om att kunna reglera farten och få stopp på hojen.
- Ja men jag har ju ABS bromsar kanske du tänker. Låt inte ABS systemet invagga dig i falsk säkerhet. Det går precis lika bra att bromsa omkull en hoj med ABS. Skillnaden mellan låsningsfritt och konventionella bromsar är att inte kan låsa hjulen med ABS. Om du tappar väggreppet däremot går det precis lika bra att kana med vilken hoj som helst oavsett bromssystem. ABS lämnar således inga garantier på att lyckas hålla hojen på rätt köl även om det ger vissa fördelar jämfört med vanliga bromsar.
Sådan här fin 125:a får man bromsa med på Kinna Trafikskola

Även om man nu kör med låsningsfritt så tycker jag ändå att du skall se till att lära dig att bromsa på samma sätt som med en konventionell hoj. Det samma gäller även om du har en hoj med så kallade "kopplade bromsar" som automatiskt fördelar bromsverkan mellan fram och bakhjul. En del hojåkare slarvar oerhört med sitt bromsande. Någon använder bara handbroms medan en annan bara använder fotbroms. Detta grundar sig oftast i okunskap och rädsla för att bromsa omkull. Jag vill med bestämdhet hävda att alla motorcyklister blir bättre av att öva bromsteknik. Det är också ett sätt att öka riskmedvetenheten och vara förberedd när något oförutsett händer.
Tjusig inbromsning på bild lånad från saliga tidningen MC-Nytt

Nu till själva bromsandet. Precis som när man kör handlar det även här om att titta på rätt ställe. Fixera blicken på en punkt långt framför motorcykel. Titta inte ner i asfalten precis framför då ökar du risken att hamna just där och det vill man ju inte. Du skall fördela bromsverkan mellan framhjulet ca 30% bak och 70% fram. Varför det kan man kanske undra? När du bromsar motarbetar du tyngdkraften som drar hojen framåt. När du bromsat vill hojen "niga" lite det märker du genom att framgaffeln trycks ihop. Tyngden på bakhjulet minskar och då är det lättare att detta tappar greppet. Därför denna fördelning i bromskraft.
Aftonbladets trafikredaktion propagerar för ABS

När du bromsar, sträck på ryggen och armarna, kläm knäna mot tanken, lås armbågarna, fixera blicken och bromsa. Bromshandtaget skall klämmas åt med ett mjukt men ändå fast grepp och det samma gäller trycket på bromspedalen. Det tar lite tid och övande innan man hittar den rätta känslan, men att öva betalar sig ifall något oväntat skulle inträffa när du är ute i trafiken. När du övar eller "avrostar" dig om man så vill börja inte med att tvärbromsa från motorvägsfart. Börja med att öva inbromsning från 40 eller 50 och öka sedan hastigheten efter hand som du känner dig trygg. Vet man med sig att man är duktigt på att bromsa effektivt blir hojåkningen roligare och man kan bli mer aktiv i sin körning. Övning ger färdighet och gör dig till en säkrare motorcyklist, eller som provinsialläkaren sa.
- En god avföring är den bästa huvudkudden.

1 kommentar:

  1. "När du bromsar, sträck på ryggen och armarna, kläm knäna mot tanken, lås armbågarna, fixera blicken och bromsa."

    Man ska väl trots allt ha lätt böjda armar och *inte* låsa armbågarna?

    SvaraRadera