torsdag 27 mars 2014

Jag vill slå ett slag för SMC Boken

SMC-boken, en liten oumbärlig publikation för alla hojåkare. Det spelar ingen roll ifall du åker sporthoj, äventyrsmaskin, custom eller touringlokomotiv i SMC-boken finns det något för alla.

Det är när denna lilla bok dyker upp i brevlådan som planeringen av min hojsäsong börjar att ta fart på allvar. I kalendariet kan man hittar massor av rallyn träffar och andra mc-event. förutom detta hittar du massor med information kring SMC och deras arbete.

Här finns information om deras fonder, vilken juridisk hjälp du som medlem kan få och du hittar information om SMC kurser. Du kan också läsa om vilka regler som gäller för övningskörning med motorcykel. Du kan hitta tips och idéer om allt ifrån skyddskläder till hur man skjutsar ban på motorcykel. Du hittar information om HLR (hjärt och lungräddning) och första hjälpen. Du kan också hitta adresser och telefonnummer till massor med mc-handlare och verkstäder. Ovärdeligt ifall du skulle få strul på mc-semestern. Du kan också hitta telefonnummer och adresser till importörer och generalagenter.

Du kan läsa om vilka rabatter du som medlem kan få och mycket mycket mer. Jag skrev i förrgår att den gula hjälmdekalen var värd hela medlemsavgiften till SMC. Se då SMC-boken som ytterligare lök på laxen. En ovärderlig liten bibel. Först hamnar den på mitt nattygsbord och blir kvällslektyr. sedan hamnar den i packväskan så att den är med på alla turer som uppslagsbok för allehanda oförutsedda händelser. Nu har du som följer min blogg fått två bra argument för att gå med i SMC om du inte redan är det.

Till syvende och sist så är SMC den enda organisationen som kan föra din talan när det gäller mc-politiska frågor. Ju fler vi blir ju starkare blir vår röst. Skall vi ha rimliga villkor för mc-hobbyn måste vi se om vårt hus och till det huset är det SMC som är nyckeln.

Nu skulle man kanske kunna misstänka att jag på något vis var sponsrad eller i alla fall uppmanad att skriva detta. Jag vill på det allra bestämdaste hävda att så inte är fallet. Jag är en alldeles vanlig hojåkare och en alldeles vanlig medlem i SMC. Jag skriver inte detta utifrån någon egen vinning utan bara för att jag tror at vi tillsammans kan se till att göra villkoren för oss hojåkare så rättvisa och bra som möjligt.

1 kommentar: